juni 2013

--- RECORD OF THE MONTH ---


Berlioz: Les nuits d'été

Karen Cargill & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Robin Ticciati

Een van de opvallende aspecten van Ticciati’s dirigeerkunst en het spel van het Scottish Chamber Orchestra is de helderheid en detail die uit de partituur naar voren komen.

 

Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:

Hector Berlioz - Les nuits d'été (1856)


Bruch & Dvořák: Violin Concertos

Julia Fischer & Zurich Tonhalle Orchestra o.l.v. David Zinman

Een levendige, vrolijke uitvoering van het Dvořák-concert dat gedurende een groot deel van het werk een onweerstaanbare glimlach op het gezicht tovert.

 

Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:

Max Bruch - Vioolconcert nr. 1 (1868)


Bruch: Scottish Fantasy - Violin Concerto No. 1

Guy Braunstein & Bamberger Symphoniker o.l.v. Ion Marin

Een plezierig programma, maar gezien het aantal zeer aanbevelenswaardige rivalen in dit repertoire niet bepaald een competitief programma.

 


Shostakovich: Cello Concerto No. 1

Emmanuelle Bertrand & Pascal Amoyel & BBC NOW o.l.v. Pascal Rophé

Dit is 100 procent emotioneel waarheidsgetrouw spel en dat zou ik zeker niet zeggen over 100 procent van de opnames van het werk.

 

Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:

Dmitri Shostakovich - Celloconcert nr. 1 (1959)

Dmitri Shostakovich - Cellosonate (1934)


Franck & Strauss: Violin Sonatas

Augustin Dumay & Louis Lortie

Het volle, realistische geluid van de opname, met name van Lortie's basregister, zorgt ervoor dat het virtuoze karakter van een groot deel van de muziek volledig tot zijn recht komt.

 

Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:

César Franck - Vioolsonate in A groot (1886)

Richard Strauss - Vioolsonate (1887)


Schubert, Bach & Liszt: Piano Pieces (Live)

Simon Trpčeski

Je weet dat je in veilige handen bent en dat je achterover kunt leunen en ontspannen – behalve in de finale van de Wanderer Fantasy, wanneer hij je op het puntje van je stoel heeft.

 


Berlioz: Grande Messe des morts

Barry Banks & London Philharmonic Choir; London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Colin Davis

De akoestiek van de St Paul is iets om rekening mee te houden en het is opvallend hoe zorgvuldig Davis rekening houdt met de beroemde echo.

 

Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:

Hector Berlioz - Grande Messe Des Morts (1837)


Britten: Songs

Ian Bostridge & Sir Antonio Pappano

Bostridge heeft een rijke klankkleur ontwikkeld die, in combinatie met zijn beheersing van het vibrato, van onschatbare waarde is in de Zes Hölderlin Fragmenten.

 


Purcell, Morley & Tomkins: English Royal Funeral Music

Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier

Je voelt echt dat de muzikanten op een missie zijn als een stuk dat zo ogenschijnlijk bescheiden is als Morley’s In the midst of life, met zo’n expressieve kracht kan worden vormgegeven.

 


Bel Raggio - Rossini Arias

Aleksandra Kurzak & Artur Ruciński & Warsaw Chamber Choir; Sinfonia Varsovia o.l.v. Pier Giorgio Morandi

Een levendige podiumuitstraling met sierlijke, uitgewerkte frasering en een ogenschijnlijk moeiteloze coloratuurtechniek.

 


Telemann: Arias

Dorothee Mields & L’Orfeo Baroque Orchestra o.l.v. Michi Gaigg

Het recital van Dorothee Mields onthult een aantal fascinerende onduidelijkheden die zelfs de meest trouwe liefhebbers misschien niet kennen.