juni 2013
Berlioz: Les nuits d'été
Karen Cargill & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Robin Ticciati
Een van de opvallende aspecten van Ticciati’s dirigeerkunst en het spel van het Scottish Chamber Orchestra is de helderheid en detail die uit de partituur naar voren komen.
Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:
Hector Berlioz - Les nuits d'été (1856)
Bruch & Dvořák: Violin Concertos
Julia Fischer & Zurich Tonhalle Orchestra o.l.v. David Zinman
Een levendige, vrolijke uitvoering van het Dvořák-concert dat gedurende een groot deel van het werk een onweerstaanbare glimlach op het gezicht tovert.
Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:
Max Bruch - Vioolconcert nr. 1 (1868)
Bruch: Scottish Fantasy - Violin Concerto No. 1
Guy Braunstein & Bamberger Symphoniker o.l.v. Ion Marin
Een plezierig programma, maar gezien het aantal zeer aanbevelenswaardige rivalen in dit repertoire niet bepaald een competitief programma.
Shostakovich: Cello Concerto No. 1
Emmanuelle Bertrand & Pascal Amoyel & BBC NOW o.l.v. Pascal Rophé
Dit is 100 procent emotioneel waarheidsgetrouw spel en dat zou ik zeker niet zeggen over 100 procent van de opnames van het werk.
Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:
Dmitri Shostakovich - Celloconcert nr. 1 (1959)
Dmitri Shostakovich - Cellosonate (1934)
Franck & Strauss: Violin Sonatas
Augustin Dumay & Louis Lortie
Het volle, realistische geluid van de opname, met name van Lortie's basregister, zorgt ervoor dat het virtuoze karakter van een groot deel van de muziek volledig tot zijn recht komt.
Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:
César Franck - Vioolsonate in A groot (1886)
Richard Strauss - Vioolsonate (1887)
Schubert, Bach & Liszt: Piano Pieces (Live)
Simon Trpčeski
Je weet dat je in veilige handen bent en dat je achterover kunt leunen en ontspannen – behalve in de finale van de Wanderer Fantasy, wanneer hij je op het puntje van je stoel heeft.
Berlioz: Grande Messe des morts
Barry Banks & London Philharmonic Choir; London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Colin Davis
De akoestiek van de St Paul is iets om rekening mee te houden en het is opvallend hoe zorgvuldig Davis rekening houdt met de beroemde echo.
Links naar de werken in 1001 Klassieke uitvoeringen:
Hector Berlioz - Grande Messe Des Morts (1837)
Britten: Songs
Ian Bostridge & Sir Antonio Pappano
Bostridge heeft een rijke klankkleur ontwikkeld die, in combinatie met zijn beheersing van het vibrato, van onschatbare waarde is in de Zes Hölderlin Fragmenten.
Purcell, Morley & Tomkins: English Royal Funeral Music
Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier
Je voelt echt dat de muzikanten op een missie zijn als een stuk dat zo ogenschijnlijk bescheiden is als Morley’s In the midst of life, met zo’n expressieve kracht kan worden vormgegeven.
Bel Raggio - Rossini Arias
Aleksandra Kurzak & Artur Ruciński & Warsaw Chamber Choir; Sinfonia Varsovia o.l.v. Pier Giorgio Morandi
Een levendige podiumuitstraling met sierlijke, uitgewerkte frasering en een ogenschijnlijk moeiteloze coloratuurtechniek.
Telemann: Arias
Dorothee Mields & L’Orfeo Baroque Orchestra o.l.v. Michi Gaigg
Het recital van Dorothee Mields onthult een aantal fascinerende onduidelijkheden die zelfs de meest trouwe liefhebbers misschien niet kennen.