juni 2013
Schubert, Bach & Liszt: Piano Pieces (Live)
Simon Trpčeski
Je weet dat je in veilige handen bent en dat je achterover kunt leunen en ontspannen – behalve in de finale van de Wanderer Fantasy, wanneer hij je op het puntje van je stoel heeft.

Dit is Simon Trpčeski's eerste gemixte recital-cd sinds zijn veelgeprezen debuutalbum voor EMI in 2002 (8/02), de eerste na zijn uitstekende opnames van Rachmaninovs concerten met Vasily Petrenko (4/10, 9/11), en zijn eerste live-opname. Vanaf de openingsnoten van Schuberts kleine A-majeurdans weet je dat je in veilige handen bent, dat je achterover kunt leunen en kunt ontspannen - behalve in de finale van de Wanderer Fantasy en de friska van de Hungarian Rhapsody, wanneer hij je op het puntje van je stoel heeft. Je hoeft niet naar de partituren te rennen om een afwijkende passage of idiosyncratische frasering te controleren.
Niet dat er iets productielijn aan Trpčeski is. Verre van dat. Na de betoverende sequentie van de 16 Duitse dansen, gaat hij op weg naar de diepere wateren van de grote C majeur Fantasie. Hij neemt het begin een beetje te rustig (meer maestoso dan allegro con fuoco), een indicatie van zijn kijk op het werk als geheel – minder innemend dan Edwin Fischer in zijn dierbare opname uit 1934 (APR of Pearl, 3/97), maar superieur in techniek, waardoor hij meer expressieve vrijheid en helderheid heeft in het Scherzo en, vooral, het krachtige afsluitende Allegro.
Na een prachtig vertolkte Bach-Liszt Prelude en Fuga, spaarzaam gepedaald, zoals de Fantasie (‘Het zingt in al zijn zuiverheid als een smaakreiniger’ – Cara Chanteau in haar uitstekende boekje), geeft Trpčeski ons drie verschillende tinten Liszt: de toondichter, de impressionist en de entertainer. Ze vatten samen wat steeds zeldzamer wordt om op een cd te vinden: een echt pianorecital – een gevarieerd, zorgvuldig samengesteld programma, een lonende muzikale en pianistische ervaring waar je naar terug wilt keren, prachtig opgenomen, stijlvol gepresenteerd en met het spel van een meesterpianist.

This is Simon Trpčeski’s first mixed recital disc since his acclaimed debut album for EMI in 2002 (8/02), the first after his outstanding recordings of Rachmaninov’s concertos with Vasily Petrenko (4/10, 9/11), and his first live recording. From the opening notes of Schubert’s little A major dance, you know you are in safe hands, able to sit back and relax – except in the finale of the Wanderer Fantasy and the friska of the Hungarian Rhapsody, when he has you on the edge of your seat. No need to go scurrying to scores to check some aberrant passage or idiosyncratic phrasing.
Not that there is anything production-line about Trpčeski. Far from it. After the enchanting sequence of the 16 German Dances, he heads out to the deeper waters of the great C major Fantasy. He takes the beginning a shade too steadily (more maestoso than allegro con fuoco), an indication of his view of the work as a whole – less endearing than Edwin Fischer in his cherishable 1934 recording (APR or Pearl, 3/97), but superior in technique, allowing him greater expressive freedom and clarity in the Scherzo and, especially, the powerful concluding Allegro.
After a beautifully voiced Bach-Liszt Prelude and Fugue, sparingly pedalled, like the Fantasy (‘It sings out in all its purity like a palate-cleanser’ – Cara Chanteau in her excellent booklet), Trpčeski gives us three different shades of Liszt: the tone-poet, the impressionist and the entertainer. They wrap up what is becoming increasingly rare to find on disc: a proper piano recital – a varied, thoughtfully chosen programme, a rewarding musical and pianistic experience one wants to return to, superbly recorded, classily presented and featuring the playing of a master pianist.