Mstislav Rostropovich & Leningrad Filharmonisch Orkest o.l.v. Gennady Rozhdestvensky
Shostakovichs concert was geïnspireerd door cellist Mstislav Rostropovitsj en zijn uitvoering van Prokofievs Symfonisch concert. Het beknopte stuk met levendig ritme ontleent zijn kracht aan sardonische humor en het kwaadaardige citaat uit Stalins favoriete volkslied manifesteert het protestkarakter. De onweerstaanbare, motorische ritmes van het bijtende eerste deel maken plaats voor een spookachtig, scherp lied in beklemmend moderato, een klein stemmetje in de wildernis dat versterkt tot een hartstochtelijke kreet. In de uitgebreide cadens begint de cello een lange, eenzame muzikale reis op weg naar huis. Shostakovich bereikt de thuiskomst door een lange bespiegeling van oude en toekomstige thema's en een gestage opbouw van snelheid, virtuositeit en bereik, totdat nijdige orkestrale tussenwerpsels een onstuimige finale aankondigen. De solohoorn speelt mee op cruciale momenten en net als de cello is het geen rustige tenor, maar een assertief personage, terwijl de klarinetten het uitschreeuwen in een grotesk koor. Gespeeld door een virtuoze groep is dit een opwindende achtbaanrit die zich in afgronden van wanhoop stort en op hete kolen danst. De opname van Rostropovichs live-uitvoering van 1962 is misschien technisch niet verfijnd, maar voelt alsof de muziek uit zijn withete hoogoven van zijn creatie spat, riekend naar de voor Sovjet-Rusland kenmerkende scherpe, zure angst. De (koper)blazers van het Leningrad: Filharmonisch hebben hun unieke, prikkelende kwaliteit met bijtende en jammerende akkoorden. Hier voelt het alsof de componist virtuositeit tot het uiterste heeft weten te brengen. Deze opname laat ons op het puntje van de stoel zitten en weet ons terug te brengen naar het duistere hart waaruit dit concert is ontstaan. Celloconcert nr. 1 (1959) Dmitri Shostakovich 1001_7034.html nr = 7034 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7033 ./1001werk.php?nr=7035 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

BBC Legends: Shostakovich & Haydn (1961) Een van de grootste roofdieren uit de dierentuin van cellorepertoires; woest en gevaarlijk. Pieter Wispelwey Niet (meer) in Apple Music Gramophone Monthly Choices 
Shostakovich: Cello Concerto No. 1 (2013) Emmanuelle Bertrand & Pascal Amoyel & BBC NOW o.l.v. Pascal Rophé Dit is 100 procent emotioneel waarheidsgetrouw spel en dat zou ik zeker niet zeggen over 100 procent van de opnames van het werk. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2013 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Violin and Cello Concertos (1988) Mstislav Rostropovich & The Philadelphia Orchestra o.l.v. Eugene Ormandy De originele eerste opname, onder toezicht van de componist 
Shostakovich: Cello Concerto No. 1 - Kodály: Sonata for Cello Solo, Op. 8 (2006) Pieter Wispelwey & Australian Chamber Orchestra o.l.v. Richard Tognetti Prikkelende, welbespraakte interpretatie, gedreven door nerveuze energie Overige in AppleMusic 
Cello Concertos Nos. 1 & 2 (2016) Alisa Weilerstein & Bayerischen Rundfunks o.l.v. Pablo Heras-Casado 
Shostakovich Cello Concerto No. 1 - Rachmaninov Sonata for Cello and Piano op. 19 (2012) Sol Gabetta & Münchner Philharmoniker o.l.v. Lorin Maazel 
Cello Concertos (2014) Truls Mørk & Oslo Philharmonic o.l.v. Vasily Petrenko 
Shostakovich: Cello Concerto No. 1 - Britten: Cello Symphony (2012) Johannes Moser & WDR Sinfonieorchester o.l.v. Pietari Inkinen
|