Vadim Repin & Boris Berezovsky
Richard Strauss schreef zijn instrumentale muziek vooral aan het begin en einde van zijn carrière, terwijl hij zijn échte kamermuziek uitsluitend op jonge leeftijd componeerde. En dat is jammer, aangezien hij duidelijk heeft aangetoond dat hij veel gevoel voor het genre had. Sommigen van ons zouden met plezier een of twee van zijn opera's inruilen voor een volwassen strijkkwartet of -kwintet, of wellicht een pianokwintet. Van wat we wel hebben, wekt het Pianokwartet uit 1883-1884 de nodige bewondering, en is de Cellosonate door sommige musici heel aardig uitgevoerd, maar is de Vioolsonate de enige, echte winnaar. Het werk heeft een geheel eigen geluid, wat het jammer maakt dat het Vioolconcert van enkele jaren eerder (hier en daar even uniek) niet bewerkt is of door een vergelijkbaar werk is opgevolgd. De twee buitenste bewegingen van de sonate tonen aan hoeveel Strauss in de tussentijd had geleerd: er is niets van de kortademigheid die de eerste beweging van het concert om zeep helpt. Het toppunt van de sonate is de centrale langzame 'improvisatie', waarna de violist beloond wordt met een beheerst legato. Twee schitterende Russische violisten, Jascha Heifetz en Leonid Kogan, hebben zich in de sonate gespecialiseerd, maar hebben het werk eerder opgenomen met begeleiders dan met muzikale partners. Vadim Repin, op het moment de beste Russische violist, is uit hetzelfde hout gesneden, maar lijkt meer op Kogan dan op Heifetz. Repin vormt met Boris Berezovski een uitstekend duo en samen verkennen ze elk aspect van deze schitterende sonate, onderwijl niet vergetend dat het een jeugdig werkje is. Hun uitvoering is een echt partnerschap, hoewel met name Repins stabiele muzikale lijn in de langzame beweging opvalt. Vioolsonate (1887) Richard Strauss 1001_5134.html nr = 5134 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5133 ./1001werk.php?nr=5135 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Strauss, Bartok, Stravinsky (2001) Ze hebben het drama van Strauss' latere muziek in de contouren van deze vroege partituur geperst. Allan Kozinn Gramophone Monthly Choices 
Franck & Strauss: Violin Sonatas (2013) Augustin Dumay & Louis Lortie Het volle, realistische geluid van de opname, met name van Lortie's basregister, zorgt ervoor dat het virtuoze karakter van een groot deel van de muziek volledig tot zijn recht komt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2013 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Richard Strauss / Respighi: Violin Sonatas (1989) Kyung Wha Chung & Krystian Zimerman Een liefdevolle interpretatie van twee vooraanstaande musici 
Jascha Heifetz Plays Sonatas for Violin (2013) Jascha Heifetz De beste van Heifetz' drie opnamen, zowel wat geluid als uitvoering betreft 
Violin Concerto - Sonata (2000) Sarah Chang & Bayerischen Rundfunks o.l.v. Wolfgang Sawallisch Een jonge diamant met een ervaren rot, met uitstekend resultaat Overige in AppleMusic 
Bartók - Strauss - Grieg: Violin Sonatas (2011) Vilde Frang 
Franck and Strauss: Violin Sonatas (2015) James Ehnes & Andrew Armstrong
|