Catherine Dubosc & Klangforum Wien o.l.v. Sylvain Cambreling
Gérard Grisey studeerde met twee grootheden uit de naoorlogse Franse muziek: Messiaen en Dutilleux, en werd door de derde, Boulez, ondanks hun compositionele geschillen gepromoot (Grisey was een van de eersten die zich van het totale serialisme afkeerde). Met Partiels bereikte Grisey een ander soort verenigde compositie, welke meer verwees naar de elektronische experimenten van Varèse en Stockhausen en harmonie, timbre en dynamiek distilleerde uit de kenmerken van losse toonhoogten. Hij voelde zich echter niet geroepen een heel nieuwe wereld te scheppen, maar wilde juist de consonantie verfrissen, iets waar de meeste muzikale vernieuwers de afgelopen zestig jaar minachtend tegenover stonden. Zo opent tegen een achtergrond van stille, ademende ruis Vier liederen om over de drempel te stappen met een treurige, dalende, nietgetem pereerde melodie; karakteristiek voor antieke culturen, doch tijdloos. De liederen komen uit vier beschavingen - christelijk, Egyptisch, Grieks en Mesopotamisch - met indirecte poëzie waarin de dood van afstand wordt gezien, sereen, als een vriend, vaag zichtbaar aan het eind van een lange tunnel. De plotselinge dood van Frisey, enkele weken na de voltooiing, maakte dit stuk des te opmerkelijker. De vijftientallige begeleiding werd gekozen uit'een muzikale behoefte om de lichtheid van de sopraan te contrasteren met iets enorm massiefs, zwaar doch weelderig en kleürrijk.' Het tweede deel bromt dus met lage klokken, harp en stalen trommels, terwijl de sopraan een langzame litanie opdreunt van hiëroglyfische fragmenten: '903: vernietigd; 1050: formule om een god te zijn ...' Dubosc verrijkt de enige opname met haar glasheldere vertolking: Mélisande dwaalt rond in een nog aforistischere, tijdloze wereld. Quatre chants pour franchir le seuil (1998) Gérard Grisey 1001_7117.html nr = 7117 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7116 ./1001werk.php?nr=7118 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Quatre chants pour franchir le Seuil (2001) Ik denk nooit aan muziek in termen als declamatie en retoriek en taal. Gérard Grisey Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Les Espaces Acoustiques (2005) Asko Ensemble & WDR Sinfonieorchester Köln o.l.v. Garth Knox Les espaces acoustiques, een grootschalige cyclus van negen werken die het oor constant verleiden 
Claude Vivier: Lonely Child, Prologue pour un Marco Polo, Bouchara, Zipangu (1996) Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw Een muziektheaterstuk van Grisey's tijdgenoot 
Lao Tzu Sonatas (2004) Horatiu Radulescu Mystieke meditaties van een van de meest kenmerkende stemmen uit de Roemeense 'spectral music'
|