Colin Currie & Ulster Orchestra o.l.v. Takuo Yuasa
James MacMillans muziek is absoluut modern en heeft een soort academische waardigheid waardoor analyserende luisteraars bevestigend gaan knikken, hoewel het werk tegelijkertijd een soort rechtstreekse populariteit heeft die meestal met lichter spul wordt geassocieerd. Hiervan is Veni, veni, Emmanuel het beste voorbeeld, een slagwerkconcert met religieus thema dat in 1992 door Evelyn Glennie en het Scottish Chamber Orchestra voor het eerst werd uitgevoerd. De solist bespeelt een uitgebreid scala aan slagwerk, waaronder tamtams, twee kleine troms, conga's, timbala's, gongen, houten blokken en marimba, waarmee hij of zij, zoals de componist zegt, een gelijkwaardige partner van het orkest is. Het muzikale materiaal is afkomstige uit het gregoriaanse Adventslied uit de titel, maar is vermengd met een muzikale weergave van de menselijke hartslag, dansmotieven en Adventsteksten. Hoewel Glennie alle noodzakelijke snelheid en behendigheid bezit, is ze geneigd haar instrumenten te weinig tijd te geven om ze volop te laten 'spreken'. Ook is haar eigenaardig oplopende dynamiek in deze context niet ideaal. De minder beroemde, maar misschien muzikaal conventionelere Colin Currie heeft tot nu toe de meest bevredigende uitvoering gegeven. Het Ulster Orchestra onder leiding van TakuoYuasa heeftal meerdere excellente opnamen van moderne muziek voor Naxos gemaakt, maar deze opname is buitengewoon. Currie weet de diverse reacties van zijn instrumentale arsenaal precies te plaatsen voor een eenduidig geluid dat tegelijk alle natuurlijke structurele contrasten, vereist voor dit werk, behoudt en het orkest reageert gewillig en gevoelig. Veni, veni, Emmanuel (1992) James MacMillan 1001_7107.html nr = 7107 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7106 ./1001werk.php?nr=7108 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Veni, Veni Emmanuel & Tryst (1988) Het muzikale materiaal is afkomstige uit het gregoriaanse Adventslied uit de titel, maar is vermengd met een muzikale weergave van de menselijke hartslag, dansmotieven en Adventsteksten. 1001 Klassieke uitvoeringen Overige in AppleMusic 
Veni, veni, Emmanuel - MacMillan series vol. 1 (2012) Colin Currie & Gordan Nikolic & Nederlands Radiofilharmonisch Orkest o.l.v. James MacMillan 
Magnificat (MacMillan Series, Vol. 2) (2013) Nederlands Radiofilharmonisch Orkest o.l.v. James MacMillan 
Work for Chamber Orchestra with Soloists (2014) Nederlands Radiofilharmonisch Orkest o.l.v. James MacMillan 
Veni, Veni Emmanuel (1993) Evelyn Glennie & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Jukka-Pekka Saraste 
Stabat Mater (2017) The Sixteen o.l.v. Harry Christophers Een zeer ontroerende setting van deze oude tekst – James MacMillans partituur belichaamt Maria’s verdriet en pijn met buitengewone kracht. De Zestien reageren met gezang van verschroeiende intensiteit. (Gramophone) 
Violin Concerto & Symphony No. 4 (2016) Vadim Repin & BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Donald Runnicles 
St Luke Passion (2015) National Youth Choir of Britain & Nederlands Kamerkoor o.l.v. James MacMillan & Markus Stenz 
James MacMillan: Since it was the day of Preparation (2016) Hebrides Ensemble De tweede fascinerende moderne evangeliesetting in de selectie van deze maand – dit keer de laatste delen uit Johannes: een krachtig werk van persoonlijk geloof door James MacMillan. (Gramophone)
|