Lindsay String Quartet
Wellicht is het verrassend te horen dat Beethoven altijd de grootste invloed op Tippetts muziek was. Tippett omschreef Beethovens dramatische sonatevorm met innerlijke conflicten ooit als zijn 'eerste en meest intense muzikale belevenis', eentje die 'voor mij essentieel blijft.' Ook zijn fuga's waren belangrijke modellen en de voornaamste instrumentale genres van Tippetts muziek - symfonie, pianosonate, strijkkwartet - zijn tevens de vormen waarin Beethoven uitblonk. Desondanks waren vooral de kwartetten in Tippetts oeuvre lang niet zo gelijkmatig verdeeld als bij Beethoven. Hij schreef zijn eerste drie in de jaren '30 en '40, waarna een gat van dertig jaar volgde. Eerst werd opera belangrijker en later paste de homogene kwartetvorm niet meer bij zijn scherpere nieuwe stijl uit de jaren '60, met veelkleurige fragmenten in mozaïekpatronen. In de late jaren '70 wilde hij die stijl echter met zijn eerdere lyrisme verenigen en dat bracht hij succesvol tot uitvoering in het Vierde kwartet. Hier stamt de Beethoveninvloed vooral uit zijn latere kwartetten en komt tot uiting in scherp contrasterende ideeën die in elk deel worden samengebracht, in de verbinding van alle vier de delen tot een doorlopend geheel zoals in op. 131 en het in de finale terugkerende gebruik van een motief uit Grosse Fuge. Het Vierde kwartet eist erg veel van zijn spelers -geweldig opgepakt door The Lindsays - en luisteraars. De Vijfde, vol zang en dans, is veel vriendelijker en misschien beter voor beginners. Het is echter zeer de moeite waard om door te zetten voor dit stuk waarvoor Tippett als zeventigplusser nog worstelde met nieuwe ideeën. Zoals een andere grote invloed op Tippett, T.S. Eliot, zei: 'Oude mannen zouden ontdekkers moeten zijn.' Strijkkwartet nr. 4 (1978) Michael Tippett 1001_7079.html nr = 7079 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7078 ./1001werk.php?nr=7080 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

The 5 String Quartets (1996) Een dichtheid van harmonie en rijkheid van structuur... dat bijna door de grenzen van het medium breekt. Meirion Bowen Gramophone Monthly Choices 
Tippett String Quartets - Wigmore Hall Live (2016) Heath Quartet Een overzicht van deze fascinerende werken die opvallen door hun aanwezigheid en reis, waarbij het aandachtige Wigmore-publiek ook een rol speelt in de krachtige sfeer. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2016 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
String Quartets Nos. 1-3 (1975) The Lindsays De eerste 3 strijkkwartetten door Tippetts favoriete medewerkers 
Remembering Tippett: Recordings from the 1940s (2012) Diverse uitvoerenden Eerste opnamen uit de jaren '40, zowel historisch als muzikaal erg bijzonder 
The Four Piano Sonatas (1985) Paul Crossley Een andere favoriete vertolker die in de hele sonate als betrouwbare gids fungeert
|