SWF Symphonieorchester o.l.v. Michael Gielen
Het Concert voor orkest is misschien Elliott Carters meest complexe werk, maar het reflecteert een leven in New York met de sociale en culturele veranderingen die daarin zo'n grote rol speelden. Om de opdracht van het New York Philharmonic en Leonard Bernstein te vervullen, gebruikte hij een gedicht van St. John Perse, 'Vents' ('Winden'). Hierin zag Carter 'uitvoerige omschrijvingen van de Verenigde Staten, constant overspoeld door krachten als winden, krachten die het verleden altijd transformeren, opnieuw vormgeven of uitwissen en het nieuwe en frisse introduceren.' In die zin volgt het concert de traditie van Bartók, Enescu en Elgar met hun uitbundige loftuiging op het nationale karakter, maar het gedicht bepaalt de structuur op dezelfde wijze als de Alpen deden in Gruppen: de noten streven heel andere, niet illustratieve, doelen na. Het orkest is in vier groepen verdeeld en elke groep domineert afwisselend een deel. Gelijk aan Perse zou een programmatische concertuitvoering van droge winden (zomer) via insectenwolken (herfst) en menselijke overpeinzingen (winter) tot menselijke actie (lente) overgaan. Al bij de opening, met aanwijzing 'misterioso', suggereert het geklop van harp en tuba dat er iets enorms gaat gebeuren. Dit versnelt in het eerste deel en mindert vaart in het tweede, tot wat Carter het 'declamerende' derde deel noemt, waarin de frasen steeds langzamer beginnen en sneller eindigen en in de wervelwind van de finale losbarsten. De drie opnamen hebben elk hun eigen kwaliteiten, maar de fraaiste, gedirigeerd door Oliver Knussen, is momenteel niet verkrijgbaar. Michael Gielen behandelt echter de structuren met een zeldzame helderheid en zijn Duitse orkest volgt hem enthousiast. Concert voor orkest (1969) Elliott Carter 1001_7058.html nr = 7058 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7057 ./1001werk.php?nr=7059 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Concerto for Piano and Orchestra (1992) De kracht waarmee dit werk uit zijn.structurele stellage explodeert, is verbijsterend overtuigend. Arnoid Whittall Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Symphony No. 1; Piano Concerto (2004) Kenneth Schermerhorn & Nashville Symphony Orchestra o.l.v. Mark Wait Carter is losjes, traditioneel en uitdagend 
Symphonia:Sum Fluxae Pretium Spei (1999) BBC Symphony Orchestra o.l.v. Oliver Knussen Het hoogtepunt van het latere oeuvre van Carter 
Music of Elliott Carter, Vol. 7 (2005) BBC Symphony Orchestra o.l.v. Oliver Knussen Gevarieerde fonkelende uitvoeringen in een genre waar Carter zich steeds meer op concentreerde
|