Oleg Kagan & Sviatoslav Richter
Het verhaal gaat dat Shostakovich zijn Tweede vioolconcert voor David Oistrakhs zestigste verjaardag had bedoeld, maar zich in de datum had vergist. Dus toen hij zijn Twaalfde kwartet had voltooid, begon hij aan een Vioolsonate, waarvan hij de partituur te laat inleverde. Hoewel het stuk niks van zijn legendarische warmte bevat, was Oistrakhs persoonlijkheid vast van invloed op de enorme serieusheid van het stijve, onverbiddelijke en 'moeilijke'werk. Sommigen denken dat de achtervolgende, begeleidende unisono's aan het begin van het eerste deel en het aarzelende antwoord van de viool een verwijzing is naar Prokofievs Eerste vioolsonate uit de oorlog, waarmee Oistrakh sterk wordt geassocieerd. Aannemelijker is het idee dat het grauwe nihilisme en gebrek aan daadkracht gerelateerd zijn aan Shostakovichs obsessie met sterfelijkheid die vaak terugkomt in zijn latere muziek. Zoals toen zijn gewoonte was, gebruikte hij twaalftoonsreeksen als thematisch materiaal in een bredere tonale context. Oistrakh voerde de Vioolsonate in 1969 met Sviatoslav Richter in Moskou en Leningrad uit en hun Melodiya-opname is onverbiddelijk superieur. Maar omdat deze niet in de catalogus staat, is de meest intense opname deze van dichtbij opgenomen live-uitvoering. Hier speelt Richter samen met Oleg Kagan, een violist die twintig jaar met de geweldige pianist mocht werken, maar niet van studioopnamen hield en jong is gestorven. Wanneer het effect eerder witheet dan brandschoon moet zijn, is het samenspel een toegevoegde waarde - Richter en Yuri Bashmet zijn in topvorm in een gewaagde, ruime uitvoering van dit laatste voltooide werk van Shostakovich. Vioolsonate (1968) Dmitri Shostakovich 1001_7054.html nr = 7054 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7053 ./1001werk.php?nr=7055 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Sonatas Violin & Viola Op. 134 & 147 (2016) Hoewel het stuk niks van zijn legendarische warmte bevat, was Oistrakhs persoonlijkheid vast van invloed op de enorme serieusheid van het stijve, onverbiddelijke en 'moeilijke' werk. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Prokofiev: Violin Sonata No. 1 in F Minor, Op. 80 / Shostakovich: Violin Sonata in G Major, Op. 134 (2020) Natalia Prishepenko & Dina Ugorskaja Een persoonlijke en aangrijpende combinatie van twee sonates geïnspireerd door David Oistrakh – des te meer gezien de recente dood van pianist Dina Ugorskaja. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2020 Overige in AppleMusic 
Violin Sonata - Viola Sonata (Orchestrated Version) (2006) Gidon Kremer & Kremerata Baltica o.l.v. Yuri Bashmet 
Shostakovich: Violin Sonata - Penderecki: Cadenza for Solo Violin - Pärt: Spiegel in Spiegel - Schnittke: Violin Sonata & Stille Nacht (2000) Daniel Hope & Simon Mulligan 
Piano Concertos & Violin Sonata (2012) Isabelle Faust & Alexander Melnikov 
Sonatas for Violin & Viola (1992) Isabelle Van Keulen & Ronald Brautigam
|