LaSalle Quartet
Met een stroom van werken in de jaren '60 en begin jaren '70 creëerde Ligeti een heel nieuwe, samenhangende klankwereld in steeds een nieuwe, door hem geschapen vorm. In het Tweede kwartet worden veel van die innovaties in een vijfdelige structuur uitgekristalliseerd. Het zou een notitieboek voor Ligetiaanse stijl tot de jaren '80 kunnen zijn - Ligeti bevestigde dit door het in 1978 als zijn tot dan toe belangrijkste werk te betitelen - maar tevens spreekt het onze primaire gevoelens net zo duidelijk aan als Bartók en Beethoven, met een coherentie die is geworteld in wat hij 'diepgevroren expressionisme' noemde. Het woeste nastreven van het buitenste bereik en het beroep daarvoor op Strauss en Schoenberg zijn aanwezig, maar in zo'n overdreven vorm dat het niet prettig meer voelt; zoals de vrouwen van Blauwbaard, wezens van vlees en bloed, getransformeerd in pijnlijke herinneringen. Binnen de wijdlopige buitenste delen bevinden zich drie studies van wat de zelfbewuste componist het 'Ligeti-geluid' noemde: langzaam verschuivende harmonieën, het op hol slaande pizzicato klokwerk en woeste gebaren 'die als bezeten uitgevoerd moeten worden.' De precies genoteerde partituur zit vol zulke instructies en de LaSalle-leden, tevens opdrachtgevers, moesten er een jaar op oefenen voordat ze zelfverzekerd genoeg waren voor een publieke uitvoering. In december 1969 was dat zover, wat resulteerde in een opname die profiteert van een volledige onderdompeling in Ligeti's kenmerkende polyritmische samenspel, maar ook van hun eigen collectieve identiteit, gevoed door Weense klassiekers. Terwijl modernere opnamen met een gnomisch, ijzig zelfvertrouwen besluiten, doet het LaSalle Quartet geloven in de mogelijkheid van iets teders. Strijkkwartet nr. 2 (1968) György Ligeti 1001_7053.html nr = 7053 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7052 ./1001werk.php?nr=7054 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Chamber Concerto, Ramifications, String Quartet No. 2 & Aventures (1988) ...zonder dat ze uit hun traditionele rol worden gerukt, spreken de instrumenten een nieuwe taal. Roif Gaska, Neue Zeitschrift für Musik Gramophone Monthly Choices 
Ligeti & Bartók: String Quartets (2025) Marmen Quartet Een prachtig album van het bekroonde Marmen Quartet. Hun samenhangende visie en levendige virtuositeit worden op verbluffende wijze tentoongespreid in deze verzameling Hongaarse werken van Bartók en Ligeti. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2025 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Ligeti Project Vol. 2: Lontano; Atmosphères; Apparitions; San Francisco Polyphony; Concert Românesc (2002) Berliner Philharmoniker o.l.v. Jonathan Nott Een flitsende climax van Ligeti's verkenningen op het gebied van orkestrale 'micropolyfonie' 
Project Volume 3 - Cello Concerto, Clocks and Clouds, Violin Concerto & Síppal, Dobbal, Nádihegedüvel (2002) Siegfried Palm, Frank Peter Zimmermann, Cappella Amsterdam, Daniel Reuss, Asko Ensemble, Schönberg Ensemble, Reinbert de Leeuw & Amadinda Percussion Group Derde deel van het project 
The Ligeti Project (2008) Berliner Philharmoniker o.l.v. Jonathan Nott Ligeti zowel stijf als zinnelijk (36 - 59 = deel 4 van the Ligeti Project) 
Chamber Music (1998) London Winds, Pierre-Laurent Aimard & Tabea Zimmerman e.a. Ligeti's latere, consonantere stijl wordt voorspeld in het Hoorntrio, zijn interpretatie van een Brahmsiaans genre Overige in AppleMusic 
Works for String Quartet (1996) Arditti String Quartet 
A Cappella Choral Works (1996) Terry Edwards, London Sinfonietta Voices, Terry Edwards & London Sinfonietta Voices 
Études, Música Ricercata (1996) Pierre-Laurent Aimard 
Nonsense Madrigals, Mysteries of the Macabre, Aventures (1996) Esa-Pekka Salonen, Phyllis Bryn-Julson, Rosemary Hardy & The King's Singers 
Works for Barrel-Organ & Player Piano (1997) Jürgen Hocker, Frangoise Terrioux & Pierre Charial 
Keyboard Works (1996) Irina Kataeva & Pierre-Laurent Aimard
|