Percussions de Strasbourg & Domaine Musical Orchestra o.l.v. Pierre Boulez
In de herfst van 1963 kreeg Messiaen zijn meest prestigieuze opdracht: een verzoek van de Franse minister van cultuur voor een werk ter nagedachtenis van de gevallenen in de beide wereldoorlogen. Typerend genoeg maakte Messiaen een stuk waarin wederopstanding centraal stond en hij baseerde de titel op het slot van de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel: Et exspecto resurrectionem mortuorum {En ik verwacht de opstanding van de doden). Et exspecto is geschreven voor een ensemble van blazers en slagwerk en begint met een 'De profundis', de roep uit de diepten van Psalm 130, maar richt zich al snel op het hiernamaals. Het is geschreven met de akoestiek van kathedralen in gedachten en klinkt als uit rots gehouwen. Het stuk was het eerst te horen in de Sainte-Chapelle in Parijs en daarna in de kathedraal van Chartres Cathedral, maar Messiaen wilde het ook horen'in de hoge bergen van La Grave, met uitzicht op de Meije gletsjer, in dat krachtige en plechtige landschap van mijn ware vaderland.' In de partituur is Messiaen vol lof over de uitvoering die werd gegeven tijdens de 'concerten van "Domaine Musical" gecreƫerd door Pierre Boulez, waarin men de meest prachtige uitvoeringen van hedendaagse muziek hoort.' Et exspecto, met zijn nadruk op de kwaliteiten van individuele akkoorden, tonen en geluiden en met de muzikale ruimte waarvoor een organistenoor nodig is, lijkt Boulez op het lijf geschreven. Deze eerste opname is ongeƫvenaard in zijn tempo, drama en beladen expressie. Van de eerste spelonkachtige noten van de contrafagot en de saxhoorn, via de dramatische uitbarstingen op de gongs en tamtams tot de onverbiddelijke voortschrijding van het enorme aantal wederopstandelingen, zijn de gebaren vreselijk effectief. Et exspecto resurrectionem mortuorum (1964) Olivier Messiaen 1001_7044.html nr = 7044 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7043 ./1001werk.php?nr=7045 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Messiaen: Edition (1988) Ik wilde... de zon laten schijnen...[door] de reflecties van de instrumenten. Olivier Messiaen Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum; Chronochromie; La Ville d'en haut (1995) Cleveland Orchestra o.l.v. Pierre Boulez Ook Boulez' tweede opname is indrukwekkend en opgenofnen in verbijsterende geluidskwaliteit 
Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum, Oiseaux Exotiques & 7 Haikai (1994) Peter Donohoe & Nederlands Blazersensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw Een weidse uitvoering die het thema echt tot leven brengt Overige in AppleMusic 
Quartet for the End of Time - Et Expecto Resurrectionem Mortuorum (1995) Vera Beths, Anner Bijlsma, George Pieterson, Reinbert de Leeuw & Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Et exspecto resurrectionem mortuorum (2009) Orchestre philharmonique de Radio France o.l.v. Myung-Whun Chung 
Et exspecto resurrectionem mortuorum (2012) Lyon National Orchestra & Jun Markl
|