Moscow Philharmonic Symphony Orchestra o.l.v. Kirill Kondrashin
Shostakovich gaat hier tegen alle verwachtingen in, niet alleen in zijn keus voor de onconventionele poëzie van Jevgeny Jevtushenko, maar ook door ze in een idioom van Mussorgskiaanse eenvoud te hedeneren; onberispelijk 'correct'volgens de officiële Sovjetcode. Het is geen toeval dat de componist het revolutionaire Down of Humanity van de Twaalfde symfonie liet opvolgen door deze opus in dezelfde lijn die zich richt op het antisemitisme en de langdurige erfenis van het Stalinisme. Elk woord is duidelijk bedoeld om te worden begrepen en dat was misschien de reden voor de haastige tempo's, het Russische koor en de echte bas. Na Jevgeny Mravinsky's veelbesproken weigering de première uit te voeren, vond Shostakovich in Kirill Kondrashin een loyale vertolker die zich niet beïnvloeden door de politieke intriges rondom het concert. Elke Kondrashin opname is een werk waarin authenticiteit en ervaring er echt toe doen. En hoewel dit ongetwijfeld de fraaiste studio-opname tot nu toe is, heeft deze Melodiyaversie van Kondrashin wel nadelen. Arthur Eisen, de fantastische solist, moet werken met een gecensureerde tekst voor 'Babi Jar' waardoor de identificatie met het lot van het Joodse volk wordt afgezwakt. De veroordeling van antisemitisme is niet meer specifiek op Moedertje Rusland van toepassing en we worden herinnerd aan haar'heroïsche actie door het tegenhouden van de weg naar fascisme.' Om precies te weten wat er wordt gezegd, moet men zelf de tekst erbij zoeken; deze is niet bijgevoegd. De concurrerende westerse uitvoeringen hebben een ander effect. Ze richten zich meer op symfonie dan op drama en geven subtiliteit aan de toonzettingen, maar staan verder af van de emotionele urgentie. Symfonie nr. 13, 'Babi Yar' (1962) Dmitri Shostakovich 1001_7043.html nr = 7043 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7042 ./1001werk.php?nr=7044 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Shostakovich & Kondrashin: Complete Symphonies (2006) [Hij] bemoeide zich nooit met mijn werk... hij noteerde [wat] hij me wilde vertellen. Kiril Kondrashin Gramophone Monthly Choices 
Shostakovich: Symphony No. 13 in B-Flat Minor, Op. 113 (2020) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Riccardo Muti Riccardo Muti's begrip van deze partituur brengt de diepte ervan naar voren, een gestage controle die de impact overal versterkt; een live registratie van een kennelijk krachtige gebeurtenis. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2020 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Symphony No. 13, Op. 113 "Babi Yar" (1994) Sergei Leiferkus & Yevgeny Yevtushenko & New York Philharmonic o.l.v. Kurt Masur Luchtige structuur waarin Jevtuschenko's 'Babi Jar' voordraagt 
Symphonies (2009) WDR Sinfonie-Orchester o.l.v. Sergei Aleksashkin Een uitvoering door één van de collega's van de componist 
Symphony No. 13, "Babi Yar" (2003) Jan-Hendrick Rootering & Nederlands Radiofilharmonisch Orkest o.l.v. Mark Wigglesworth Typisch oplettende en serieuze manier van muziekmaken in onverslaanbare geluidskwaliteit Overige in AppleMusic 
Symphony No. 13 "Babi Yar" (1986) Marius Rintzler & Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Symphonies Nos. 13 "Babi Yar," 14 & 15 (2003) Gothenburg Symphony Orchestra o.l.v. Neeme Järvi 
Symphony No. 13 (2005) Sergei Aleksashkin & Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons,
|