SWR Sinfonieorchester o.l.v. Hans Rosbaud
Tussen Stravinsky's Agon en zijn vorige ballet Orpheus zit tien jaar. Zoals Robert Craft al observeerde, waren bewonderaars van Stravinsky's dansmuziek bang dat hij niet meer in dat genre zou componeren. In de jaren '50 werd duidelijk dat Stravinsky het neoclassicisme verliet en een nieuwe benadering gebruikte, geïnspireerd op seriële muziek. Deze ontwikkeling werd vergemakkelijkt omdat zijn technieken van zichzelf al prototypisch serieel waren. Muzikaal gezien is Agon een overgangsstuk, maar de gebruikte methoden zijn uiteindelijk niet relevant. De titel verwijst naar een danswedstrijd of danstoernooi en de levendigheid en'joiedevivre'in de muziek maakt de meeste indruk. Agon heeft geen plot; de muziek is de katalysator voor een reeks abstracte dansen waarvoor de inspiratie niet bij Schoenberg ofWebern lag, maar in een 17e-eeuws Frans dansstudieboek (daar stond een gravering in van twee trompettisten die de begeleiding voor een 'bransle simple' speelden; dit was de inspiratie voor de instrumentatie van het gelijknamige deel). Het orkest is een van de grootste van Stravinsky, hoewel het nooit totaal hoorbaar is. Kenmerkend aan Agon is de vele muziek met hoog tempo dat de kwikzilveren geest van de componist weergeeft. Deze uitvoering onder de meesterlijke regie van Hans Rosbaud werd nog geen jaar na de première opgenomen en het is makkelijk te begrijpen waarom hij zo goed bekend stond. Het SWR Synfonieorchester is totaal niet geïntimideerd door deze nieuwe partituur en speelt doortastend en met veel scherpzinnigheid, terwijl Rosbaud ze in de rustigere passages wat opmerkelijk subtiel spel weet te ontlokken en de muziek wat ruimte geeft om te ademen. Agon (1957) Igor Stravinsky 1001_7027.html nr = 7027 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7026 ./1001werk.php?nr=7028 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Agon. Ballet for Twelve Dancers (2014) Agon, gecomponeerd op vijfenzeventigjarige leeftijd, is de muziek van een jonge man. Robert Craft in Stravinsky: Glimpses of a Life Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Three Greek Ballets (2005) London Symphony Orchestra, Orchestra of St. Luke's o.l.v. Robert Craft Deze pittige uitvoering behoort tot Crafts beste opnamen 
Agon & Canticum sacrum (1959) Igor Stravinsky De componist hanteert een enigszins ontspannen benadering, waardoor de structuren duidelijk hoorbaar zijn 
Stravinsky In America (1997) London Symphony Orchestra o.l.v. Michael Tilson Thomas Het LSO bruist en Tilson Thomas is in imponerende vorm Overige in AppleMusic 
Canticum Sacrum - Agon - Requiem Canticles (2008) SWF Symphonieorchester o.l.v. Michael Gielen 
Jeu de cartes, Orpheus & Agon (1994) Berlin Deutsches Sinfonie-Orchester o.l.v. Vladimir Ashkenazy
|