prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Yo-Yo Ma
& London Symphony Orchestra
o.l.v. André Previn


Waltons lome Celloconcert is te danken aan Gregor Piatigorksy. De Oekraïense stercellist, in de VS in ballingschap, bood Walton in 1955 naar verluidt $3.000 (nu $ 30.000), waarop de pragmatische componist zei: 'Ik ben componist. Ik schrijf alles voor iedereen zolang ze me betalen!'Het werk verliep vlot, met medewerking van Piatigorsky die ook een ander einde verzocht.

Walton bekende Piatigorsky dat het zijn favoriete van zijn drie strijkconcerten was. Het voelt erg persoonlijk en vervormt alle regels van concertcomposities. Het heerlijke, dromerige eerste deel, als de solist gaapt, zich uitrekt en wentelt in schitterende, impressionistische orkestrale structuren, lijkt wel een symfonisch gedicht. Walton brengt iriserende kleuren van blaasinstrumenten aan op een waterverflaag van strijkers en roept zo een sterk beeld op van zijn zonovergoten tuinen op zijn Italiaanse eiland. Als contrast komt het grillige scherzo tot leven en solist en orkest achtervolgen elkaar op hoge snelheid. Knokkelbrekende akkoorden en fluitende harmonieën komen uit de cello, tot het in een glinsterende, trage melodie, hoog op de A-snaar, tot rust komt. De lento finale koestert zich in de zon maar verschijnt dan als, in de woorden van de componist, een lang 'thema en improvisaties.' Na deze rapsodische verkenning is het openingsthema weer hoorbaar en het eindigt in een smeulende muzikale zonsondergang.

Yo-Yo Ma is met zijn moeiteloze elegantie de perfecte vertolker. Hij laat zich door Waltons lang uitgesponnen melodieën en subtiele, zoekende cadensen koesteren, maar weet ook de virtuoze dolle vrolijkheid met precisie en vertoon uit te voeren. André Previn, die Walton goed kende, hanteert het werk ook met grote zachtheid en ontlokt een visionaire uitvoering aan het LSO.

nr = 7020

nr1 = 7

Original Album Classics (2013) 

Ik schrijf alles zolang ze me betalen ... natuurlijk schrijf ik beter wanneer ik in dollars word betaald!

William Walton

Gramophone Monthly Choices

Elgar: Cello Concerto - Walton: Cello Concerto (2016) 

Steven Isserlis & Philharmonia Orchestra o.l.v. Paavo Järvi

* Record of the Month March 2016 *

In de Elgar weet Isserlis de spanning in de muziek tussen het diep persoonlijke en het trotse en beheerste perfect te vangen, terwijl in de Walton de verstandhouding met Järvi op een verkwikkende manier indrukwekkend is.

⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2016

Earth, Sea, Air & British Music for Cello and Orchestra (2024) 

Laura van der Heijden & BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Ryan Wigglesworth

Laura van der Heijden brengt lyriek en verfijning in drie prachtige concerten.

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2024

Elgar & Walton: Cello Concertos (2024) 

Gautier Capuçon & London Symphony Orchestra o.l.v. Antonio Pappano

Rijk emotioneel spel van Gautier Capuçon en prachtige ondersteuning van het LSO in deze twee geweldige werken voor cello.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2024

Walton: Symphony No. 2, Cello Concerto & Improvisations on an Impromptu of Benjamin Britten (2015) 

Paul Watkins & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Edward Gardner

Edward Gardner volgt zijn met de Opname van de Maand bekroonde Eerste symfonie van Walton op met een schitterende Tweede.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2015

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Dvořák & Walton: Cello Concertos (1993)

 

Gregor Piatigorsky & Boston Symphony Orchestra o.l.v. Charles Münch

Scherpe virtuositeit door de man aan wie het concert is opgedragen

Cello Concerto, Partita, Improvisations On an Impromptu of Benjamin Britten & Passacaglia (1992)

 

Bryden Thomson & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Raphael Wallfisch

Een uitvoering vol elegantie en fantasie

Elgar & Walton: Cello Concertos (2016)

 

Daniel Muller-Schott & Oslo-Filharmonien o.l.v. André Previn

Een jong talent brengt elan en dynamiek