prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Jerry Hadley & June Anderson
& London Symphony Orchestra & Choir
o.l.v. Leonard Bernstein


Alles komt goed in de beste van alle mogelijke werelden.' Lange tijd was deze filosofie die in 1759 ingenieus werd geridiculiseerd in Voltaire's 'Candide' nauwelijks van toepassing op Bernsteins bewerking dat tussen een musical en operette in lag. Na een langdurige en pijnlijke ontwikkeling flopte de show min of meer op Broadway. Hoewel enkele rehabilitaties wel succes hadden, werd hierbij de satire vervlakt, de partituur verkort, sommige nummers naar andere scènes verschoven en hele stukken verwijderd. Dit verborg allemaal de fantastische kwaliteit en variatie van Bernsteins muzikale ontwerp die dankzij de weidse verhaallijnen een serie van opgewekte parodieën op diverse stijlen doorloopt, van koraal tot wals en van tango tot twaalftoons. Pas aan het eind van Bernsteins leven zorgde een'uiteindelijke bewerkte versie'voor herstel van de volledige partituur en tegelijk van de onderliggende serieuze intentie.

Deze versie werd door Bernstein in 1989 tijdens een concert in Londen gedirigeerd (verkrijgbaar op DG dvd) en daarna in de studio opgenomen. Op de cd's staan alleen de musicalnummers, maar in het boekje staat John Wells' geestige verbindende verhaal van het libretto. De opmerkelijke cast, variërend van de indrukwekkende operastem van June Anderson en veteranen Christa Ludwig en Nicolai Gedda tot de knappe Jerry Hadley en welbespraakte Adolph Green, heeft er duidelijk lol in. Dat geldt ook voor Bernstein, geheel opgaand in het zeer overdadige karakter van het stuk - en niet alleen in de komische delen. De finale 'Make Our Garden Grow' heeft minder met Voltaire's berustende conclusie te maken dan de noodzaak van een opvrolijkende Broadwayfinale, maar dat neemt niet weg dat men geen tranen in de ogen kan krijgen.

nr = 7019

nr1 = 7

Candide (1991) 

Een valentijnskaart aan Europese muziek

Leonard Bernstein

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Bernstein: Trouble in Tahiti - Copland: Quiet City (2003)

 

Orchestre de Picardie o.l.v. Pascal Verrot

Televisieopera uit één akte met een eclectische partituur

Mass (1971)

 

Norman Scribner Choir & The Berkshire Boy Choir o.l.v. Leonard Bernstein

'Theaterstuk' dat katholieke rituelen ondermijnt

Dybbuk, Fancy Free (2006)

 

Nashville Symphony Orchestra o.l.v. Andrew Mogrelia

Twee balletpartituren; de ene dramatisch en de ander een jazzy stoeipartij