Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan
De Tiende symfonie werd maanden na Stalins dood door het Leningrad Filharmonisch onder Jevgeny Mravinsky op de wereld losgelaten. Shostakovichs eerste symfonie na de 'antiformalisme' campagne van 1948 lijkt een tweeledig doel te hebben: het is bevredigend als universele, abstracte eenheid, maar daarin zijn tevens impliciete boodschappen over persoonlijke identiteit en integriteit verpakt. Het tweede deel, een kort woest scherzo, wordt vaak omschreven als 'Stalins muzikale portret'. Hoewel Mravinsky het hoorngeschal van het derde deel wellicht opvatte als toespeling op zichzelf en ondanks de verwijzing naar Das Lied von der Erde, weten we nu dat het code is voor de naam Elmira; een ex-pupil door wie Shostakovich even was geobsedeerd. Het andere cruciale onderdeel is zijn motivische handtekening uit de noten D-es-C-H. Na een inleiding waarin het beetje zonlicht niet meer door de duisternis kan breken, wordt de sfeer van gefrustreerde zelfverdediging naarmate de finale vordert aan de kant geveegd en aan het slot heerst triomfantelijk zijn signatuur. Von Karajan is misschien een ongewone aanhanger van deze muziek (hij was ook geïnteresseerd in de Achtste, hoewel hij die nooit dirigeerde) maar toont de woeste energie van het scherzo net zo goed als hij de langdurige op- en afbouw van het eerste deel vormgeeft. Zijn: orkest boogt op een weergaloze eerste hoorn en alleen wanneer men vindt dat de triomf in de finale proletarisch moet zijn, kan de eerste van de twee Karajan-opnamen tegenvallen. Het voordeel is dat de Tiende niet behoort tot Shostakovichs symfonieën die het typerende timbre van Russische blazers lijken te vereisen. Symfonie nr. 10 (1953) Dmitri Shostakovich 1001_7009.html nr = 7009 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7008 ./1001werk.php?nr=7010 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Symphony No. 10 (1982) Het tweede deel, een kort woest scherzo, wordt vaak omschreven als 'Stalins muzikale portret'. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Shostakovich Under Stalin's Shadow - Symphony No. 10 (Live) (2015) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andris Nelsons * Record of the Month August 2015 * Deze krachtige en prachtig gemaakte opname – de eerste van de samenwerking tussen DG en het Boston Symphony onder Nelsons – is een enorm indrukwekkend voorbeeld van wat dit ensemble/maestro-partnerschap nog meer kan bereiken. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2015 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 10 (Live) (2013) Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 10 (2010) Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Vasily Petrenko 
Beethoven: Symphony No. 3 - Shostakovich: Symphony No. 10 (2017) Dresdner Philharmonie o.l.v. Michael Sanderling
|