Vladimir Ashkenazy
Shostakovich ontwikkelde zijn vroege pianomuziek in de context van zijn eigen carrière als uitvoerder. Preludes, op. 34, werd haastig geschreven in 1933 en leidde een tijdperk in waarin hij meer tijd wilde spenderen aan het geven van concerten en minder aan componeren. 24 preludes en fuga's, op. 87 was echter deel van een groter project, die als grotere muzikale uitdaging werd gezien dan de eerdere cyclus. De componist had misschien nooit overwogen dit stuk te schrijven als hij het bezielende Bach-spel van de jonge Russische pianist Tatiana Nikolayeva niet had gezien. Hij werkte van 10 oktober 1950 tot 25 februari 1951 aan de cyclus, maar de tijden waren hem niet vaak gunstig gezind. Na de strafcampagne van Zhdanov in 1948 werd Shostakovich nog meer dan anders geacht het moderne leven uit het perspectief van een geïdealiseerde toekomst te belichten en sociale misstanden te portretteren als positieve krachten die zouden leiden tot de ultieme sociale maatschappij. In plaats daarvan kwam hij met een intellectuele uitdaging voor fijnproevers, de overtuigendste 20e-eeuwse versie van Bachs Wohltemperierte Klavier. Was dit ook een artistieke onafhankelijkheidsverklaring? Naast zijn meest fervente supporter is Vladimir Ashkenazy waarschijnlijk ook de getalenteerdste pianist die zich aan de hele set kan wagen. (Veel pianisten verkiezen een selectie, iets dat Shostakovich zelf ook deed.) Ondanks zijn faam moest Ashkenazy hard knokken voor dit project. In zijn handen beweegt de muziek met prachtige vloeiendheid en is soms extroaverter dan men gewend is. Tegelijk symboliseert het de herhaaldelijke botsingen van de componist met de Sovjetideeën over de rol van kunst. Vierentwintig preludes en fuga's (1951) Dmitri Shostakovich 1001_7002.html nr = 7002 nr1 = 7 ./1001werk.php?nr=7001 ./1001werk.php?nr=7003 1001 Klassieke uitvoeringen | 1951-heden
|

Preludes & Fugues, Op. 87 (1999) is zonder twijfel Asbkenazy's mooiste piano-opname in jaren Jed Distler op classicstoday.com Gramophone Monthly Choices 
On DSCH (2021) Igor Levit * Record of the Month October 2021 * Meervoudig Gramophone Award-winnaar en coverartiest van vorige maand brengt zijn intelligentie, virtuositeit en schoonheid van toon in op nog buitengewooner repertoire. Opnieuw een schitterende opname van Igor Levit. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2021 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
24 Preludes & Fugues for Piano, Op. 87 (newly remastered) (2020) Tatiana Nikolayeva In haar tweede uit Rusland afkomstige intégrale is haar techniek in betere vorm dan bij de latere Westerse uitstapjes 
24 Preludes & Fugues, Op. 87 (1991) Tatiana Nikolayeva De laatste en meest gehypete van de drie Nikolayeva-opnamen, met een herfstachtige afscheidsgloed. 
24 Preludes and Fugues, Op. 87 (1992) Keith Jarrett De superieure jazzpianist speelt het zoals het is, in duidelijk, scherp geluid. Overige in AppleMusic 
24 Preludes & Fugues, Op. 87 (1962-opname) (2017) Tatiana Nikolayeva Doremi's transfers lijken te zijn gemaakt van ongebruikte kopieën van de originele vinylpersingen, en bovendien zwaar gefilterd, te oordelen naar het al met al helderdere patina dat ik nog steeds opdoe van een oude, wiebelige niet-professionele cassettedub gemaakt van krassende lp's 
24 Preludes & Fugues (2010) Alexander Melnikov 
24 Preludes and Fugues (2017) Peter Donohoe 
24 Preludes and Fugues, Op. 87 (2022) Hannes Minnaar
|