Gundula Janowitz & Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan
Nadat hij zijn leven lang liederen had geschreven, waarvan de meeste belangrijke voor het langademige talent van zijn vrouw en sopraan Pauline, verenigde de tachtigjarige Richard Strauss zijn magische talent voor een gepaste afsluiting. Dat deed hij met Vier laatste liederen voor sopraan met weelderig, laatromantisch orkest. Het lied dat vaak als toepasselijke epiloog voor de sequens wordt gebruikt, 'lm Abendrot' ('In de zonsondergang'), werd in mei 1948 het eerst gecomponeerd. In dit gedicht van Joseph von Eichendorff loopt een stel hand in hand. Op het moment van vredige stilte, als ze elkaar vragen:'Is dit misschien de dood?', citeert Strauss op hoorn het nobele thema van zijn vroege symfonische gedicht Todund Verklarung. Een ander zacht hoornthema identificeert een van de drie toongezette Herman Hesses, 'September', die het stralende 'Lente' opvolgt, en er is een glorieuze vioolsolo waarbij de hoge vlucht de stem in 'Beim Schlafengehen' ('Gaan slapen') imiteert. Strauss stierf 9 september 1949, ruim een jaar na de voltooiing van Vier laatste liederen. De eerste uitvoering volgde in mei 1950 in de Royal Albert Hall te Londen met sopraan Kirsten Flagstad en dirigent Wilhelm Furtwangler. Voor dit werk is een speciale gloed nodig die Elisabeth Schwarzkopf, de favoriet van vele luisteraars, niet kan geven. Sopraan Gundula Janowitz beschikt over de helderste stem in deze tak, hoog vliegend en moeiteloos omgaand met de erg lange frasen, zelfs op het lage tempo dat dirigent Herbert von Karajan (met het Berliner Philharmoniker) aangeeft. Door haar kennis van klassiek Duitse liederen toont ze een imposant tekstueel begrip. Vier laatste liederen (1948) Richard Strauss 1001_6347.html nr = 6347 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6346 ./1001werk.php?nr=6348 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Tod und Verklärung, Metamorphosen & Vier letzte Lieder (1995) Nadat hij zijn leven lang liederen had geschreven verenigde de tachtigjarige Richard Strauss zijn magische talent voor een gepaste afsluiting. 1001 Klassieke uitvoeringen Overige in AppleMusic 
Vier letzte Lieder (2012) Elisabeth Schwarzkopf & Radio-Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. George Szell 
Four Last Songs; 6 Orchestral Songs (1983) Jessye Norman & Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Kurt Masur 
Vier letzte Lieder (2008) Renée Fleming & Munich Philharmonic o.l.v. Christian Thielemann 
R. Strauss: Vier letzte Lieder - Wagner: Wesendonck-Lieder (1994) Cheryl Studer & Staatskapelle Dresden o.l.v. Giuseppe Sinopoli 
Also Sprach Zarathustra (1999) Lucia Popp & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Klaus Tennstedt 
Four Last Songs (2007) Nina Stemme & Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden o.l.v. Antonio Pappano 
The Unreleased Masters (2023) Jessye Norman & Berliner Philharmoniker o.l.v. James Levine 
Lise Davidsen (2019) Lise Davidsen & Philharmonia Orchestra o.l.v. Esa-Pekka Salonen 
Morgen (2020) Elsa Dreisig & Jonathan Ware Een werkelijk boeiend album van een jonge sopraan die zich snel ontpopt als een van de meest welsprekende en boeiende zangers van haar generatie, allemaal verweven rond de Vier Laatste Liederen van Richard Strauss. (Gramophone)
|