London Symphony Orchestra o.l.v. Aaron Copland
In de jaren '30 deed Aaron Copland de beroemde uitspraak dat hij'een groeiende ontevredenheid in de relatie tussen het muziekminnende publiek en de levende componist' voelde, en besloot 'te kijken of dat wat ik wilde zeggen ik ook in de meeste simpele bewoordingen kon zeggen.' Tot de vruchten van deze populistische benadering behoren drie geweldige balletpartituren met Amerikaanse onderwerpen. Rodeo is de tweede, en de tweede met cowboythema. Maar in tegenstelling tot het dramatische en uiteindelijk tragische Billy the Kid is dit een komedie. Het scenario, bewerkt door Agnes de Mille voor het Ballet Russe de Monte Carlo in de VS, speelt zich rond 1900 af op een Texaanse ranch. Daar probeert een jonge cowgirl de belangrijkste cowboy voor zich te winnen met haar jongensachtige prestaties op de zaterdagmiddagrodeo, maar dat lukt haar pas's avonds, als ze in een jurk op het feest verschijnt. De muziek - op vijf minuten na verzameld in de bekende suite van Four Dance Episodes - gebruikt verscheidene traditionele volksnummers en quadrillemelodieën. Voor het merendeel is Rodeo extravert en vreugdevol, vooral in de uitgelaten'Hoe-Down'finale. Maar'Corral nocturne', waarvan Copland zei dat hij zocht naar een'gevoel van eenzaamheid van de heldin', raakt een diepere, persoonlijkere snaar. Copland ging pas laat in zijn carrière dirigeren en hoewel hij nooit een ijzeren techniek had, werd hij erg goed in het laten klinken van zijn eigen muziek zoals hij dat bedoelde - zelfs met Britse orkesten waarmee hij de meeste opnamen maakte. De geluidskwaliteit van zijn Rodeo dance episodes uit 1968 is nog prima, de uitvoering is uitbundig, geestig, scherp, en, niet onbelangrijk, vol Coplands essentiële menselijkheid. Rodeo (1942) Aaron Copland 1001_6300.html nr = 6300 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6299 ./1001werk.php?nr=6301 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

A Copland Celebration, Vol. I (2000) Dit is het verhaal van de Getemde Feeks in cowboystijl Het is geen epos... het is een pastorale, een lyrische grap. Agnes de Mille, scenarist van Rodeo Gramophone Monthly Choices 
Copland: Orchestral Works, Vol. 1 - Ballet Suites (2016) BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. John Wilson Een spannend signaal dat deze Copland-orkestserie van John Wilson er een zal zijn om te volgen, van een Fanfare van echt drama tot een ‘Hoe-Down’ van glorieuze charme! ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2016 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Appalachian Spring, Billy the Kid & Rodeo (2005) San Francisco Symphony o.l.v. Michael Tilson Thomas Een fraaie uitvoering ondanks de overdadige vreugdekreten in de 'Hoe-Down' 
Prairie Journal - The Red Pony Suite - Letter from Home (2006) Buffalo Philharmonic Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta Een frisse, bezielde uitvoering in een origineel programma 
Copland: Billy The Kid; Grofé: Grand Canyon Suite (1973) Morton Gould and His Orchestra Bevat een 'Honky-Tonk interlude' op piano die uit de suite is weggelaten Overige in AppleMusic 
Barber: Adagio - Copland: El Salon Mexico, Four Episodes from Rodeo & Appalachian Spring. (1999) Minnesota Orchestra o.l.v. Sir Neville Marriner 
El Salón Mexicó; Dance Symphony; Rodeo; Fanfare for the Common Man (1982) Detroit Symphony Orchestra o.l.v. Antal Doráti 
Rodeo, Dance Panels, El salón México & Danzón cubano (2013) Detroit Symphony Orchestra o.l.v. Leonard Slatkin
|