St Petersburg Philharmonic Orchestra o.l.v. Mariss Jansons
Sommigen vinden Rachmaninovs Symfonische dansen zijn allerbeste werk. Rachmaninov werd vanaf jonge leeftijd door de dood achtervolgd, maar in dit werk, zijn laatste, creëerde hij zijn meest inspirerende en zinnelijke muzikale poëzie. De drie 'dansen' (eigenlijk drie symfoniedelen) hadden oorspronkelijk de ondertitels 'middag', 'avond' en 'middernacht.' Subtiele zelfcitering suggereert een autobiografisch subonderwerp waarin zijn geliefde middeleeuwse begrafenislied Dies irae (Dag van toorn) een grote rol speelt. Maar in tegenstelling tot het sombere Dodeneiland eindigt Symfonische dansen in vlammende glorie, met een herschepping van het climactische 'Alliluya'uit zijn geweldige kerkelijke koraal De Nachtwake. Tegelijkertijd hebben zijn composities voor piano en altsaxofoon een uniek, meeslepend karakter. In het beste geval brengt een Russisch orkest iets eigens in het repertoire aan. Vooral de strijkers van het St. Petersburg Filharmonisch hebben een ruige intensiteit die perfect bij Rachmaninovs lange melodische lijnen past. Jansons geeft een indrukwekkende prestatie en laat het stuk klinken als zowel symfonische gedichten als een aangrijpende symfonische uiteenzetting, maar vergeet nooit hun oorsprong in de dans. Het eerste deel beweegt als een trotse, furieuze trojkarit, waarna de centrale wals zowel sinister als schalks verleidelijk is - een dodendans met subtiele erotische lading. De opbouw naar het triomfantelijke einde is overweldigend en wordt versterkt door de rechtstreekse opname. Zelfs mensen die normaal niet van Rachmaninovs hart-op-de-tong lyriek houden, zullen het verrassend overtuigend vinden. Symfonische dansen (1940) Sergei Rachmaninov 1001_6290.html nr = 6290 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6289 ./1001werk.php?nr=6291 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Symphony No. 3, Op. 44 & Symphonic Dances, Op. 45 (1993) In dit werk, zijn laatste, creëerde hij zijn meest inspirerende en zinnelijke muzikale poëzie 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Rachmaninoff: The Bells & Symphonic Dances (2018) Bavarian Radio Symphony Orchestra o.l.v. Mariss Jansons * Record of the Month April 2018 * Wanneer de auteur van een artikel in The Collection een nieuwe opname boven zijn al lang bestaande benchmarkversie uittilt – zoals recensent Geoffrey Norris hier doet – dan weet je dat het inderdaad iets heel bijzonders is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2018 
Rachmaninoff: Symphony No. 1 & Symphonic Dances (2021) The Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin * Record of the Month February 2021 * In het vorige nummer onderzochten we de erfenis van Rachmaninov en het Philadelphia Orchestra, en Yannick Nézet-Séguin bewijst dat hij niet alleen een briljant bewaarder is, maar ook een dirigent die een eigen tijdperk creëert. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2021 
Rachmaninoff for Two (2024) Sergei Babayan & Daniil Trifonov Echt stijlvolle virtuositeit van Sergei Babayan en Daniil Trifonov – levendig, theatraal en zeer muzikaal, uit een pianopartnerschap dat zeker de moeite waard is om te horen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2024 Overige in AppleMusic 
The Isle of the Dead & Symphonic Dances (1984) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy 
Symphonies Nos. 1-3; The Bells; Symphonic Dances (2011) Russian National Orchestra o.l.v. Mikhail Pletnev 
Symphonic Dances; The Bells (2013) Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle 
Symphonic Dances (2012) London Symphony Orchestra o.l.v. Valery Gergiev 
Isle of the Dead, The Rock & Symphonic Dances (2012) Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Litton
|