Moscow Philharmonic Symphony Orchestra o.l.v. Kirill Kondrashin
Shostakovichs Vierde symfonie is een bijzonder onderdeel van zijn oeuvre, niet in het minst omdat het laat horen wat voor componist hij was zonder de 'officiële begeleiding.' Tijdens het componeren vond het bekende bezoek van Stalin aan Lady Macbeth van Minsk en daaropvolgend zijn vernietigende aanval in de Pravda plaats. De boodschap was duidelijk: componisten mochten in hun werk geen risico's meer nemen. Omdat Shostakovich geen stilistische compromissen in zijn werk aanbracht, vond de geplande première door het Leningrad Filharmonisch niet plaats. In 1946 werd een bewerking voor twee piano's gepubliceerd, maar de gehele partituur werd niet voor 30 december 1961 uitgevoerd, onder leiding van Kirill Kondrashin in Moskou. Shostakovich besloot de Vierde niette bewerken omdat hij het beter vond dan zijn recente symfonieën; een mening die toen en nu door vele muzikanten en critici werd en wordt gedeeld. De rehabilitatie was vooral het werk van londrashin en het is geen wonder dat zijn uitvoering boven op de stapel opnamen hoort te liggen. Met zijn beroemde pressie en zwier beweegt Kondrashin zich vloeiend door de partituur. Hoewel hij de surrealistische zijstraten niet verkent met het eindeloze geduld van een dirigent als Gennady Rozhdestvensky - wiens opnamen thans helaas niet meer verkrijgbaar zijn - is het duidelijk te merken dat hij elk hoekje en gaatje kent. De drie delen laten Shostakovich van zijn meest Mahleriaanse kant zien, klaar om de wereld te omarmen. En wat voor een wereld: Is het Mahler of de beginnende Grote Terreur die de coda in de finale achtervolgt? Op zijn minst slaagt Shostakovichs Vierde erin om de luisteraar te confronteren met een ernstig ontwrichte wereld. Symfonie nr. 4 (1936) Dmitri Shostakovich 1001_6262.html nr = 6262 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6261 ./1001werk.php?nr=6263 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Shostakovich & Kondrashin: Complete Symphonies (2006) ...de Vierde zo rijk aan ideeën, met een onstuimige geestdrift die soms ontaardt in woestheid... Benjamin Britten bij een eerbetoon op Shostakovichs verjaardag Gramophone Monthly Choices 
Shostakovich: Symphony No. 4 (2013) Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Vasily Petrenko * Record of the Month November 2013 * Misschien wel het beste werk uit Petrenko’s veelgeprezen Shostakovich-cyclus en een sterke kanshebber voor de beste in de catalogus. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2013 
Shostakovich: Symphonies Nos. 4 & 11 (2018) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andris Nelsons ‘De uitmuntendheid blijft voortduren,’ schrijft Edward Seckerson over dit volgende deel van Nelsons’ Shostakovich-cyclus: en dat gebeurt ook, dramatisch en krachtig. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2018 
Shostakovich: Symphonies 4, 5 & 6 (2024) Oslo Philharmonic Orchestra o.l.v. Klaus Mäkelä Klaus Mäkelä brengt zijn altijd indrukwekkende inzicht in dit fascinerende segment van Shostakovich' leven en oeuvre, waarbij Decca het in uitstekend geluid presenteert. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2024 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Symphony No. 4 (K. Kondrashin) (2006) Staatskapelle Dresden o.l.v. Kirill Kondrashin Radio heruitzending van de première in Oost-Duitsland 
Shostakovich: Symphony No. 4, Op. 43 - Britten: Russian Funeral (1995) City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle Opwindend voorbeeld van wat een relatief objectieve, zeer 'moderne' benadering kan losmaken. 
Symphony No. 4 in C Minor, Op. 43 (2003) St. Petersburg Kirov Orchestra o.l.v. Valery Gergiev Gergiev brengt de wilde woestheid van het stuk naar voren, met hier en daar een persoonlijk accent Overige in AppleMusic 
Shostakovich: Symphony No. 4 (2009) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 4 (2004) Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 4 (2002) The Philadelphia Orchestra o.l.v. Myung-Whun Chung
|