Leonid Kogan o.l.v. Basil Cameron
Prokofievs terugkeer naar de Sovjet-Unie in 1930 ging zonder twijfel gepaard met een verzachting en veralgemening van zijn stijl. Maar de stelling van sommige schrijvers dat hij artistiek gezien inbond met het regime is onjuist. De hereniging met zijn vaderland Rusland duurde drie jaar voordat het definitief werd en Prokofievs eerste belangrijke vrucht was Romeo en Julia, zijn grootste werk. Het Tweede vioolconcert komt uit ongeveer dezelfde periode; het materiaal bevond zich al langere tijd in zijn hoofd en op schetsen. Het laatste duwtje kwam van Franse bewonderaars van de violist Robert Soetans die een concert voor hem wilden laten componeren. In december 1935 voerde Soetans de première in Madrid uit en het stuk werd door andere violisten opgepikt, in het bijzonder door Jascha Heifetz die de eerste opname maakte. Het stuk is overweldigend lyrisch met een opening in gematigd tempo, een memorabel langzaam deel en een briljante finale in een zeer opgewekte stemming. Kopers van Oistrakhs aangeraden Eerste concert krijgen ook een aardige vertolking van het Tweede, maar net zoals D groot aan Oistrakh toebehoort, is G-klein het speelgebied van Leonid Kogan. Nooit eerder drong iemand zo diep tot dit prachtige werk door en speelde het met zo'n buitengewone virtuositeit. Kogan is een van de weinigen die een eenvoudig legatoloopje pijn aan het hart kan laten doen door zich sterk te concentreren op spirituele waarden. Zijn iets latere Russische opname met Kirill Kondrashin is misschien nog wel een betere uitvoering, maar het geluid van deze Britse opname heeft zo veel diepte en betekenis dat het bijna stereo lijkt. Vioolconcert nr. 2 (1935) Sergei Prokofiev 1001_6254.html nr = 6254 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6253 ./1001werk.php?nr=6255 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Leonid Kogan Testament (1955) Het stuk is overweldigend lyrisch met een opening in gematigd tempo, een memorabel langzaam deel en een briljante finale 1001 Klassieke uitvoeringen Niet (meer) in Apple Music Gramophone Monthly Choices 
Bruch: Violin Concerto No. 1 - Prokofiev: Violin Concerto No. 2 (2014) Guro Kleven Hagen & Oslo PO o.l.v. Bjarte Engeset Het was een genot om kennis te maken met de naam en het optreden van een zeer indrukwekkende jonge muzikante. Haar interpretaties zijn volkomen zelfverzekerd en vol karakter. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2014 
Prokofiev: Complete Works for Violin (2013) James Ehnes & Andrew Armstrong & BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. Gianandrea Noseda Ehnes’ combinatie van virtuositeit, zoete toon, vloeiende tempi en interpretatieve terughoudendheid past bij al deze muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013 
Prokofiev: Violin Concerto No. 2, Sonatas (Deluxe Version) (2013) Janine Jansen & Boris Brovtsyn & Itamar Golan & LPO o.l.v. Vladimir Jurowski Het hoogtepunt van de cd is de Eerste Vioolsonate… De sombere kracht ervan komt volledig tot uiting in de uitvoering van Jansen en Golan. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2013 
Stravinsky, Prokofiev: Concertos (2014) Patricia Kopatchinskaja & LPO o.l.v. Vladimir Jurowski Kopatchinskaja maakt gebruik van een opmerkelijk scala aan strijkstreken en tonale kleurstellingen, waardoor elke aflevering een eigen, levendige identiteit krijgt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2014 Overige in AppleMusic 
Shostakovich: Violin Concerto No. 1 - Prokofiev: Violin Concerto No. 2 (1995) Vadim Repin & Hallé Orchestra o.l.v. Kent Nagano 
Violin Concerto No. 1 & 2 (1996) Gil Shaham & London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn 
Prokofiev: Violin Concertos Nos. 1 & 2 - Stravinsky: Violin Concerto (1973) Kyung Wha Chung & London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn
|