Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Boulez
Waarschijnlijk is Schoenberg de enige die een opera had willen schrijven over de ondeelbaarheid van God. En hij is ook de enige die in staat is om daar een aangrijpend existentieel drama van te maken dat formeel voldoet en emotioneel raakt. Het Bijbelse verhaal van Mozes die de Israëlieten uit Egypte naar het Beloofde Land leidt vormt de basis van Schoenbergs meest ambitieuze werk volgens de twaalftoonsmethode. Schoenberg was zo bijgelovig dat hij Mozes' broer 'Aron' noemde en niet Aaron, om een titel van dertien letters te vermijden. De opera is deels een filosofisch debat, deels een Bijbels spektakel - de orgastische dansen rond het gouden kalf zijn een hoogtepunt van Schoenbergs orkestrale toverkunsten. De componist dramatiseert de worsteling tussen uiterlijk en realiteit in het conflict tussen de twee hoofdpersonen. Mozes, wiens rol in een Sprechstimme ('spreekzang') is geschreven om zijn pijnlijke onwelsprekendheid uit te drukken, en zijn broer Aron, een soepele gouden tenor die in staat is om menigten op te zwepen. Mozes moet gebruik maken van Aron om zijn ideeën over te brengen. Geen enkel gezelschap waagt zich aan dit intimiderende werk zonder lef, kunstzinnigheid en een lange voorbereiding. Boulez is de enige dirigent die het tweemaal opnam en het is zijn schitterende tweede vertolking die het hart van de opera het dichtst benadert. David Pittman-Jennings is een indrukwekkend tragische Mozes, Chris Merritt is een soepele, krachtige Aron en Gabriele Fontana geeft de kleine rol van het Jonge Meisje veel meer karakter dan gebruikelijk. Het Concertgebouworkest speelt als bezeten en de geluidskwaliteit is warm, helder en opgewassen tegen Schoenbergs immense coloristische reikwijdte. Moses und Aron (1932; onvoltooid) Arnold Schoenberg 1001_6235.html nr = 6235 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6234 ./1001werk.php?nr=6236 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Moses Und Aron (1996) Schoenberg was zo bijgelovig dat hij Mozes' broer 'Aron' noemde en niet Aaron, om een titel van dertien letters te vermijden. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Schönberg: Moses und Aron (2014) SWR Sinfonieorchester des Südwestrundfunks o.l.v. Sylvain Cambreling Cambreling brengt indrukwekkende (en noodzakelijke) controle en visie in deze rijk gestructureerde, muzikaal complexe opera, waarbij de dramatische intensiteit gedurende het hele stuk wordt opgebouwd. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2014 Overige in AppleMusic 
Moses und Aron (1958) NDR Symphony Orchestra o.l.v. Hans Rosbaud 
Moses and Aron (The Complete Opera) (2006) Stuttgart State Orchestra o.l.v. Roland Kluttig 
Moses und Aron (1984) Philip Langridge & Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti 
Moses und Aron (2014) Staatskapelle Berlin o.l.v. Herman Scherchen
|