Samson François & Orchestre de la Société du Conservatoire o.l.v. André Cluytens
Ravel schreef zijn concert voor de linkerhand voor Paul Wittgenstein, een Oostenrijkse pianist die in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm was kwijtgeraakt. Misschien dat Wittgensteins opdracht Ravel inspireerde tot zo'n krachtig werk omdat hij zelf in 1916 vlak bij het front militaire transportvrachtwagens had bestuurd. Het concert begint met een diep gerommel van de bassen en een walvisachtig lied van de contrafagot. Hetgene dat volgt is voornamelijk bijtend of bitter ironisch, waaronder militaristische marsen en bluesy, pseudo-oriëntaalse dansen. Toch zijn er ook ogenblikken dat Ravel deze stekeligheid laat varen en een smachtende kwetsbaarheid toont die men maar zelden in zijn werk tegenkomt. Het uitbundige cadenza tegen het einde van het concert is bijzonder indrukwekkend. Terwijl hij zijn hand heen en weer over het klavier laat gaan in langgerekte arpeggio's, speelt de pianist een tedere melodie. De worsteling (één hand die het werk van twee doet) is voelbaar en wordt nog versterkt door de ongrijpbare aard van de muziek die zowel contemplatief als rapsodisch is. Samson Frangois begrijpt deze breekbare dualiteit. Zijn uitvoering is de duisterste maar ook aangrijpendste opname op cd. Vanaf de uitbarsting van explosieve akkoorden aan het begin, heeft zijn spel een woestheid die de luisteraar diep raakt. Frangois stond bekend om zijn licht ontvlambare aard, hetgeen niet altijd in het voordeel van zijn interpretaties uitpakte. Hier is zijn rauwe maar toch overwogen expressiviteit precies op zijn plaats. Ondersteund door de briljante toon van het Parijse orkest onder leiding van André Cluytens, biedt deze vertolking het volmaakte contrast met Michelangeli's uiterst verfijnde opname van het concert in A groot. Pianoconcert voor de linkerhand (1930) Maurice Ravel 1001_6223.html nr = 6223 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6222 ./1001werk.php?nr=6224 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Piano Concerto [2011 - Remaster] (2012) ...het is cruciaal dat de textuur niet dunner lijkt dan die van een stuk dat voor twee handen is geschreven. Maurice Ravel over zijn Pianoconcert voor de linkerhand Gramophone Monthly Choices 
Ravel: Concertos pour piano - Mélodies (2022) Cédric Tiberghien, Stéphane Degout & Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth * Record of the Month July 2022 * Een album dat de originaliteit van Ravel op wonderbaarlijke wijze openbaart; Het rijkgekleurde pianospel, uitgevoerd op een prachtig klinkende Pleyel uit 1892, vindt zijn weerklank in het historische spel van Les Siècles en de liederen van Stéphane Degout. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2022 
Ravel Piano Concertos (2015) Yuja Wang & Zurich Tonhalle Orchestra o.l.v. Lionel Bringuier Een jonge virtuoze ster, die haar status meer dan waarmaakt, komt hier met een boeiend gespeelde cd met Franse muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2015 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Concerto For The Left Hand; Alborado Del Gracioso (2005) Leon Fleisher & Baltimore Symphony Orchestra Fleisher geeft Kavels concert grandeur en gedrevenheid 
Piano Concertos - Valses nobles et sentimentales (1998) Krystian Zimerman & London Symphony Orchestra o.l.v. Pierre Boulez Een poëtische opname, befaamd om zijn helderheid en kleur 
Ravel: Piano Concertos / Faure: Ballade (1989) Louis Lortie & London Symphony Orchestra o.l.v. Rafael Frühbeck de Burgos Een duistere, peinzende interpretatie van Lortie Overige in AppleMusic 
The Piano Concertos; Miroirs (2010) Pierre-Laurent Aimard & Cleveland Orchestra o.l.v. Pierre Boulez 
Prokofiev: Piano Concerto No. 1 - Ravel: Concerto for the Left Hand (1992) Andrei Gavrilov & London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle 
Piano Concertos; Sonatine; Valses nobles et sentimentales (2005) Monique Haas & Orchestre national de France o.l.v. Paul Paray
|