Anima Eterna Brugge o.l.v. Jos van Immerseel
Ravels Boléro is een van de populairste stukken van het gehele klassieke repertoire. Het dankt zijn ontstaan aan de danseres Ida Rubinstein en een wending van het lot. In 1927 gaf Rubinstein de opdracht om zes bewegingen van Isaac Albéniz' Iberio te orkestreren zodat zij een choreografie kon maken. Toen Ravel aan het werk ging, ontdekte hij dat een andere componist de exclusieve rechten bezat en dat deze op dat moment arrangementen vooreen andere choreograaf maakte. Ravel was uit het veld geslagen. Op een dag trof een vriend hem achter de piano aan, terwijl hij de melodie speelde die Boléro zou worden. 'Vind je niet dat dit een aardig wijsje is?'vroeg Ravel. 'Ik ga het een aantal keer herhalen zonder enige ontwikkeling terwijl ik het geleidelijk opbouw met orkestratie.' Ravel was verrast en enigszins verbluft door het fenomenale succes van Boléro. Hij probeerde uit te leggen dat het maar een 'experiment' was, een stuk 'orkestraal weefsel zonder muziek'. In zekere zin is dit een goede beschrijving. Op een herhaald ritme van de kleine trom wordt dezelfde lange, terugkerende melodie gespeeld met geleidelijk steeds meer instrumenten, tot het stuk onder zijn eigen gewicht instort. Toch is er iets aan de hand met de obsessieve aard en presentatie waardoor het stuk elk publiek blijft aanspreken. Ravel had duidelijke opvattingen over de manier waarop Boléro gespeeld moest worden en berispte Toscanini toen die een te snel tempo aanhield. Jos van Immerseel heeft de opname van de componist zelf grondig bestudeerd. Zijn weloverwogen maar toch vloeiende uitvoering (met instrumenten uit Ravels tijd) is de transparantste en kleurrijkste van de ongeveer 200 verkrijgbare opnamen. Boléro (1928) Maurice Ravel 1001_6213.html nr = 6213 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6212 ./1001werk.php?nr=6214 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Ravel (2006) Ik heb maar één meesterwerk geschreven, Boléro. Helaas bevat het geen muziek. Maurice Ravel Gramophone Monthly Choices 
Ravel: Orchestral Works (2022) Sinfonia of London o.l.v. John Wilson John Wilson brengt zijn buitengewone vermogen om de kleur en ziel te vinden in een orkestrale partituur in op Ravel: samen met zijn zorgvuldig uitgekozen solisten biedt hij ons inderdaad verrukkelijke rijkdommen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2022 
Ravel: L’heure espagnole & Boléro (2023) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth Alles waar François-Xavier Roth en zijn uitmuntende Les Siècles-muzikanten zich mee bezig houden, lijkt meeslepend en onthullend te zijn, en deze Ravel-opname is daarop geen uitzondering. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Orchestral Music - Boléro - Ma Mère l'Oye (1993) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink Uiterst beheerst en vlijmscherp geëtst: een virtuoze uitvoering 
Orchestral Works (1995) Orchestre de Paris o.l.v. Jean Martinon Martinons lichtvoetigheid herinnert ons eraan dat dit een ballet is 
Boléro, Pavane, La Valse (1987) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Seiji Ozawa Een provocerende mengeling van sensualiteit en branie Overige in AppleMusic 
Mussorgsky: Pictures at an Exhibition / Ravel: Boléro etc (1987) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly 
Daphnis et Chloé (2010) London Symphony Chorus o.l.v. Valery Gergiev 
Boléro; La Valse; Rhapsodie Espagnole; Menuet antique; Ma Mère l'Oye (2010) New York Philharmonic o.l.v. Pierre Boulez 'Boulez’s forensic 1974 performance delves deeper than any other into Ravel’s sleight-of-orchestral-hand and layerings of harmony – a probing shaft of light into Boléro’s inventive, one-off weirdnesses.' (Gramophone)
|