Philippe Graffin & Claire Désert
In 1922 speelde de Hongaarse violiste Jelly d'Aranyi Ravels Sonate voor viool en cello tijdens een besloten concert. Nadien vroeg de componist haar om een paar zigeunermelodieën te spelen. Ze speelde op verzoek van Ravel het ene liedje na het andere tot in de vroege morgen. Zo werd het idee voor Tzigane (het Franse woord voor zigeuner) geboren, hoewel het nog bijna twee jaar duren voordat Ravel het op papier zette. Kort na de Londense première in 1924 bewerkte hij het pianodeel voor luthéal, een toetseninstrument dat het nasale geluid imiteert van een cymbalom (een Hongaarse dulcimer met hamers). Later schreef hij nog een versie voor orkest. Tzigane is gemodelleerd naar de Hongaarse Rapsodieën van Liszt met invloed van de ongeremde virtuositeit van Paganini's Caprices. Het opent met een lange, trage inleiding waarin de viool een toenemend complex, onbegeleid cadenza speelt, dat een aards en bezield effect ontwikkelt. Een schijnbare improvisatie op het klavier (of harp, in de orkestrale versie) kondigt het opgewektere tweede deel aan, waarin de solo nog uitbundiger wordt, met bliksemsnelle hoge harmonieën en een stekelig pizzicato. Net als een vuurwerkshow is Tzigane niet diepzinnig. Het is het spektakel dat voor de voldoening zorgt. Als een violist het lef heeft om het recht te doen, klinkt het bijna altijd sensationeel. Philippe Graffin geeft vol gas en zijn opname wordt kracht bijgezet door het gebruik van een luthéal. Niet zo maar een luthéal maar het instrument dat in 1924 bij de eerste uitvoering in Parijs werd gebruikt. Het effect is gelijktijdig delicaat en venijnig, als sfeervolle achtergrond van het vuurwerk voor viool. Tzigane (1924) Maurice Ravel 1001_6188.html nr = 6188 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6187 ./1001werk.php?nr=6189 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

In the Shade of Forests - The Bohemian World of Debussy, Enescu & Ravel (2006) Tzigane is gemodelleerd naar de Hongaarse Rapsodieën van Liszt met invloed van de ongeremde virtuositeit van Paganini's Caprices. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Deux (Bartók, Poulenc & Ravel) (2018) Patricia Kopatchinskaja & Polina Leschenko Patricia Kopatchinskaja slaagt er altijd in om zowel de oren als de geest van de luisteraar te boeien met optredens van persoonlijkheid die scores tot leven brengen alsof ze net zijn ontdekt. Leschenko is de perfecte partner. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2018 Overige in AppleMusic 
Janine Jansen (2003) Janine Jansen 
Carmen-Fantasie (1993) Anne-Sophie Mutter 
East meets West (2004) Daniel Hope 
Phénoménal Vengerov (2011) Maxim Vengerov 
The Essential Itzhak Perlman (2009) Itzhak Perlman
|