prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Columbia Chamber Orchestra
o.l.v. Leonard Bernstein


Milhaud ontdekte de jazz in 1920 in Londen. Toen hij daarna in 1922 Harlem bezocht, werd hij verliefd. Zoiets had hij nog nooit gehoord. Tegen de beat van de drums,' schreef hij, 'gaan de melodielijnen kriskras in een ademloos patroon van gebroken en verdraaide ritmes.'Hij besloot deze nieuwe geluiden in een kamerwerk te gebruiken en de gelegenheid daartoe presenteerde zich onmiddellijk na zijn terugkeer naar Frankrijk, toen men hem om muziek voor een ballet vroeg. Het onderwerp was de schepping van de wereld, gebaseerd op Afrikaanse folklore. Milhaud modelleerde zijn instrumentale ensemble op hetgeen hij in New York had gehoord.

Ondanks alle vernieuwing is La création du monde {De schepping van de wereld) stevig verankerd in de Europese traditie. Het begint met een prelude en fuga, en dit is een uitstekende, goed ontwikkelde fuga met schitterende syncopen. Het lyrische thema dat volgt lijkt direct te stammen uit de wereld van Rhapsodyin Blue, hoewel Gershwin nog aan zijn Rhapsody werkte toen La création du monde in 1923 te Parijs in première ging. Let ook op de vrijpostige, Stravinsky-achtige quickstep die de Gershwineske idylle doorbreekt en de onstuimige passage op het eind waar alle zeventien instrumenten een andere koers lijken te kiezen. Het effect lijkt erg op de beschrijving van Milhaud van de indruk die Harlem op hem maakte.

Net als Milhaud stond Leonard Bernstein met één been in de klassieke wereld en met zijn andere in de jazz. Hij had uiteraard een natuurlijk gevoel voor de samengestelde, kosmopolitische stijl van de Fransman. Bernstein nam La création du monde voor het eerst op aan het begin van zijn loopbaan met een groep sprankelende New Yorkse muzikanten. Dit is nog altijd de beste keuze: brutaal en geraffineerd.

nr = 6174

nr1 = 6

Bernstein: Fancy Free - Copland: El Salon Mexico - Milhaud: La Creation Du Monde (2000) 

De schepping van de wereld komt niet over als een flirt maar als een echte liefde voor jazz.

Leonard Bernstein

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

La Creation Du Monde - Le Boeuf Sur Le Toit - Suite Provencale (2005)

 

Orchestre National de Lille o.l.v. Jean-Claude Casadesus

Een beschaafde en zwierige idiomatische uitvoering

Orchestral Works (1978)

 

Orchestre national de France o.l.v. Leonard Bernstein

Bernsteins latere opname is minder strak maar nog altijd charismatisch

Overige in AppleMusic

Le boeuf sur le toit, La création du monde (1956) 

Orchestre du Théâtre des Champs Elysées

Creation Du Monde & Other Works (2008) 

Sinfonia Da Camera o.l.v. Ian Hobson