Evgeny Kissin
Toen Stravinsky in 1911 voor Diaghilev zijn ballet Petroesjko schreef, zorgde hij dat de piano van begin tot eind een prominente plek in het orkest kreeg. Voor de partituur bewerkte hij een paar schetsen die hij enige tijd daarvoor had gecomponeerd als Konzertstück voor piano en orkest. Het instrument heeft vrijwel dezelfde rol als Petroesjka zelf, de betreurenswaardige kermismarionet met een ziel. Tien jaar later arrangeerde de componist drie van de beste stukken van het ballet tot een fenomenaal lastige versie voor solopiano. Hij deed dit op verzoek van zijn vriend, de pianist Arthur Rubinstein. Men beweert dat Rubinstein hem een hogere gage betaalde voor de pianostukken dan Diaghilev voor de gehele balletpartituur. Het ballet vindt plaats op een Russische markt, vol kleurrijke personages en voorvallen, die verbeeldingsrijk in Stravinsky's sfeervolle muziek worden weerspiegeld. De pianostukken proberen die glansrijke orkestrale caleidoscoop met alleen de piano tot leven te wekken en in de allerbeste uitvoeringen lukt dat prachtig. Het opent met het levendige'Danse russe', gevolgd door'Chez Petrushka' en eindigt met de kermisscène 'La semaine grasse'. Deze stukken bieden een pianist alle gelegenheid tot schitteren. Helaas nam Rubinstein de stukken niet zelf op maar talloze anderen wel. Van de recente opnamen is die van de Russische pianist Evgeny Kissin de beste. Zijn ongelooflijk indrukwekkende techniek is opgewassen tegen al Stravinsky's strapatsen. Zijn grote kracht en heldere aanslag geven de meeste stukken een orkestrale schaal en een gelaagde structuur. Trois mouvements de Pétrouchka (1921) Igor Stravinsky 1001_6162.html nr = 6162 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6161 ./1001werk.php?nr=6163 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Scriabin: Piano Sonata No. 3, 5 Preludes - Medtner: Sonata Reminiscenza - Stravinsky: 3 Movements from Pétrouchka (2005) Mindere artiesten lenen, grote artiesten stelen. Igor Stravinsky Gramophone Monthly Choices 
Ravel: Miroirs, La Valse - Stravinsky: 3 Movements from Petrushka, L'Oiseau de feu (2019) Beatrice Rana De coverster van deze maand, de opmerkelijke pianiste Beatrice Rana, is een artiest met een werkelijk reflecterende gratie; haar laatste opname, die poëzie en grote vaardigheid combineert, bevestigt dat ze een van de meest getalenteerde muzikanten van haar generatie is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2019 
Movements. Schumann, Ravel & Stravinsky (2024) George Li De Amerikaanse pianist George Li biedt zorgvuldig vormgegeven en karaktervolle uitvoeringen in een verrukkelijke demonstratie van zijn kunst en van zijn muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2024 
Four Pianos, Four Pieces (2018) Alexander Melnikov Alexander Melnikov vertelde lezers over zijn keuze van piano voor het Liszt-stuk in februari; voor Chopin, Schubert en Stravinsky koos hij er drie anderen met de hand uit. De resultaten zijn enorm plezierig. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2018 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Encores (2015) Denis Matsuev Een overdonderende jonge virtuoos zeilt door alle stukken heen 
Stravinsky: Pétrouchka - Prokofiev: Roméo et Juliette (1998) Mikhail Rudy Deze Russische Pianist breidt de transcriptie uit. Overige in AppleMusic 
Transformation (2010) Yuja Wang 
Stravinsky: Three Dances from Pétrouchka - Prokofiev: Piano Sonate No. 7 - Webern: Variationen - Boulez: Sonate No. 2 (1995) Maurizio Pollini 
Stravinsky: 3 Movements from Petrushka; Serenade; Piano Sonata; Bartók: Suite (1979) Dezsö Ránki 
Perspectives (2007) Yefim Bronfman 
Mussorgsky: Pictures at an Exhibition - Stravinsky: Petrouchka (1955) (2007) Alfred Brendel
|