Cleveland Orchestra o.l.v. Christoph von Dohnanyi
Aan het eind van 1915 kwam Varèse vanuit Parijs in New York aan. Vrijwel al zijn voorgaande composities zijn vernietigd, zodat Varèse met Amériques, zijn eerste werk in Amerika, de muziekgeschiedenis binnenstapt als volledig gevormde persoonlijkheid, een ontembare en moedige radicaal, met een van de verbluffendste kunststukken uit het 20e-eeuwse orkestrale repertoire. In de opening zijn Varèse's Europese wortels toch onmiskenbaar. De geest van Debussy, Le Sacre du Printemps en Petroesjka van Stravinsky en de expressionistische Schoenberg maken allen hun opwachting. Maar ook de vernieuwing is onmiddellijk duidelijk, in de nieuwe soort structuur door de abrupte tegenstelling van hevige geluidsblokken, door extreme timbrecontrasten die geluid als geluid laten klinken (het gebruik van sirenes in het orkest is een sensationeel aspect) en door de enorme ritmische energie via een uniek en zeer subtiel gebruik van percussie. In het ontzagwekkende, jazzy trompetloopje en beukende heipaalritmes van de laatste climax laat Varèse de Oude Wereld achter zich. Sinds de door Stokowski geleide première met het Philadelphia Orchestra in 1926 wordt Amériques maar zelden uitgevoerd, deels vanwege de grote eisen aan het orkest. Christoph von Dohnanyi geeft met een fantastische samenstelling van het Cleveland Orchestra de definitieve uitvoering van het werk in de laatste versie uit 1927. De opname is een uitstekende weergave van het enorme dynamische bereik en de met noten overladen texturen. Dohnanyi kan goed uit de voeten met de ritmes en de mysterieuze aard van het stuk. Amériques (1921, herz. 1927) Edgard Varèse 1001_6159.html nr = 6159 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6158 ./1001werk.php?nr=6160 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Varèse: Amériques - Ives: Symphony no. 4 & The Unanswered Question (1991) Als jongen moest je bij het woord "Amerika" aan avonturen denken. Je dacht aan het onbekende... Edgard Varèse over de titel Niet (meer) in Apple Music Gramophone Monthly Choices 
American Mavericks (2013) Jeremy Denk & Paul Jacobs & San Francisco Symphony Orchestra o.l.v. Michael Tilson Thomas Tilson Thomas beschouwt elk werk als ‘klassiek’, waarbij elke noot een zorgvuldige finesse verdient. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2013 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Arcana, Ionisation, Octandre, etc (1990) Pierre Boulez Een gezaghebbende uitvoering van Varèse-kenner 
Edgard Varese: Ameriques, Nocturnal, Ecuatorial - Arthur Honegger:Pacific 231 (2008) Utah Symphony Orchestra o.l.v. Maurice Abravanel De eerste opname, kort na Varèse's dood gemaakt, is nog altijd indrukwekkend 
The Complete Works (1998) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly Chailly's uitstekende uitvoering is de enige opname van de originele partituur uit 1921 Overige in AppleMusic 
Ultima (1992) Orchestre national de France o.l.v. Kent Nagano 
Orchestral Works, Vol. 2 (2008) Polish National Radio Symphony Orchestra o.l.v. Christopher Lyndon-Gee
|