Orchestre de Paris o.l.v. Jean Martinon
Ravel was een van de vele componisten die de walsen van Strauss bewonderde. Al in 1906 overwoog hij een hommage aan de Weense meester te schrijven. In 1914 kristalliseerde dit idee zich uit tot een symfonisch gedicht met als titel Wien. Ravel beschreef dit werk in zijn eindversie als 'choreografisch gedicht' en Diaghilev had plannen om het als ballet uit te voeren. De Russische impresario vond La Valse een meesterwerk maar geen ballet. Toch werd La Valse al snel favoriet in de concertzalen, hoewel niet altijd om de juiste redenen. Natuurlijk kan men La Valse benaderen als een weelderige, wervelende apotheose van de geliefde Weense dans maar de muziek vertelt een ander verhaal. Het begint met een laag gerommel en een angstige hartenklop van de bassen en gaat voort in een reeks van geleidelijk heftiger episodes waarna het culmineert in de gewelddadige vernietiging van het essentiële '1-2-3'-ritme van de wals. Dat Ravel zo'n duister drama zo aantrekkelijk kan verpakken is een bewijs van zijn genialiteit. Jean Martinon dringt door tot het hart van het werk door veel orkestrale details naar de voorgrond te halen. Daardoor omstrengelen de soepele, wervelende houtblazers de elegante melodieën van de violen en krijgt de percussie een bijna onheilspellend, militaristisch geluid. Er bestaan zeker mooiere uitvoeringen maar geen is zo aangrijpend of zo krachtig. In zekere zin ligt Martinons Valse dichter bij de geest van Stravinsky's Sacre du Printemps dan bij Strauss' Blauwe Donau. La valse (1920) Maurice Ravel 1001_6151.html nr = 6151 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6150 ./1001werk.php?nr=6152 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Orchestral Works (2005) [...] waarna het culmineert in de gewelddadige vernietiging van het essentiële'1-2-3'-ritme van de wals. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Ravel: Orchestral Works (2022) Sinfonia of London o.l.v. John Wilson John Wilson brengt zijn buitengewone vermogen om de kleur en ziel te vinden in een orkestrale partituur in op Ravel: samen met zijn zorgvuldig uitgekozen solisten biedt hij ons inderdaad verrukkelijke rijkdommen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2022 
Ravel: Miroirs, La Valse - Stravinsky: 3 Movements from Petrushka, L'Oiseau de feu (2019) Beatrice Rana De coverster van deze maand, de opmerkelijke pianiste Beatrice Rana, is een artiest met een werkelijk reflecterende gratie; haar laatste opname, die poëzie en grote vaardigheid combineert, bevestigt dat ze een van de meest getalenteerde muzikanten van haar generatie is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2019 
Ravel: Complete Works for Solo Piano (2025) Jean-Efflam Bavouzet Jean-Efflam Bavouzet heeft al eerder Ravels muziek opgenomen, maar de 150e verjaardag van de componist is een ideaal moment om de expressieve inzichten te delen die hij door de vele jaren die hij ermee heeft doorgebracht, heeft opgedaan. Een schitterende set. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2025 Overige in AppleMusic 
Ravel: La Valse / Mussorgsky: Les Tableaux d'une exposition (Orch. Ravel) [Live] (2020) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth 
La Valse, Mother Goose & Daphnis Et Chloé Suite No. 2 (2009) Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin 
Berg: Three Pieces for Orchestra - Ravel: La valse - Adès: Totentanz (Live) (2023) Wiener Philharmoniker o.l.v. Thomas Adès 
Ravel, Valse & Rapsodie Espagnole I Attahir, Adh-Dhor (2019) Orchestre National de Lille o.l.v. Alexandre Bloch 
Boléro; La Valse; Rhapsodie Espagnole; Menuet antique; Ma Mère l'Oye (2010) New York Philharmonic o.l.v. Pierre Boulez 
Complete Orchestral Works (2002) London Symphony Orchestra o.l.v. Claudio Abbado
|