Pittsburgh Symphony Orchestra o.l.v. Lorin Maazel
Rome vormde de inspiratie voor talloze schilders, dichters, romanschrijvers en componisten - zo vindt Puccini's Tosco plaats in Rome. De meest liefdevolle muzikale hommage is wel Respighi's toondichttrilogie Fontane di Roma (1916), Pini di Roma (1924) en FesteRomane (1928). Respighi was feitelijk geboren en getogen in Bologna en verhuisde pas naar Rome toen hij midden dertig was. Hij is er echter nooit meer vertrokken en zijn liefde voor deze stad, met zijn geschiedenis en sfeer, is op elke bladzijde van deze partituren merkbaar. Pini di Roma (Dennen van Rome) is het beroemdst van de drie en portretteert vier oriëntatiepunten die met dennen zijn begroeid. Bij Villa Borghese horen we kinderen spelen, in de catacomben weerklinken mysterieuze zangerige echo's, op de Janiculumheuvel zingt een nachtegaal bij maanlicht en langs Via Appia worden we geleidelijk overweldigd door 'een fantastisch visioen van voorbije glorie' (in de woorden van de componist). In het delicatere Fontane di Roma (Fonteinen van Rome) suggereert Respighi's verrukkelijke orkestratie het water dat schittert en bruist in de zon. Feste Romane (Romeinse Feesten) is weer heel anders. De componist roept duidelijke, dramatische beelden op van martelaren die gaan sterven in de arena, pelgrims die naar Rome marcheren, een oogstfestival in de wijngaard en de woeste feesten aan de vooravond van Driekoningen. Lorin Maazel heeft altijd Respighi's toondichten gepromoot en deze cd van Sony (met zijn enige opname van de complete trilogie) is een ware kaskraker. Zijn aandacht voor details blijft verbluffen en verrukken. Onder zijn bezielde leiding bewijst het Pittsburgh Symphony dat het tot de Amerikaanse top behoort. Sony's geluidstechnici hebben ook hun beste beentje voorgezet, hetgeen resulteert in een opname van weergaloze warmte, helderheid en overweldigende kracht. Romeinse Trilogie (1916-1928) Ottorino Respighi 1001_6127.html nr = 6127 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6126 ./1001werk.php?nr=6128 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Pini Di Roma; Fontane Di Roma; Feste Romane (1993) Onder de huidige orkestrale omstandigheden is dit het uiterst haalbare. Ottorino Respighi Gramophone Monthly Choices 
Respighi: Roman Trilogy (2020) Sinfonia of London o.l.v. John Wilson Nog een prachtige – en sonisch verrukkelijke – opname van John Wilson en zijn zorgvuldig uitgekozen ensemble van fantastische spelers, de Sinfonia of London; Respighi speelde met puur plezier. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2020 
Respighi: Roman Trilogy (2023) Orchestra Nazionale Sinfonica della RAI o.l.v. Robert Treviño Dit is een enorm plezierige opname van Respighi’s ‘Roman Trilogy’, waarbij Robert Treviño elk element van de intensiteit en sfeer van het werk vastlegt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Respighi: Pines of Rome, Fountains of Rome - Debussy: La Mer (1994) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Fritz Reiner Een vroege stereoklassieker 
20th Century Classics: Ottorino Respighi (2009) Philadelphia Orchestra o.l.v. Riccardo Muti Muti's scherpzinnige, theatrale vertolking, vol vuur gespeeld 
Pines of Rome/Fountains of Rome/Roman Festivals (1983) Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit Respighi en francais: elegant en pikant Overige in AppleMusic 
Pini di Roma, Fontane di Roma, Fest Romane, Trittico, Gli Uccelli, Antiche danze (1997) Philharmonic Orchestra o.l.v. Carlo Rizzi 
Pini di Roma; Fontane di Roma; Feste Romane (1993) New York Philharmonic o.l.v. Giuseppe Sinopoli 
Roman Trilogy (2020) Sinfonia of London o.l.v. John Wilson Nog een prachtige – en sonisch verrukkelijke – opname van John Wilson en zijn zorgvuldig uitgekozen ensemble van fantastische spelers, de Sinfonia of London; Respighi speelde met puur plezier. (Gramophone)
|