Truls Mørk & Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Paavo Jarvi
Ernest Bloch mag zijn loopbaan dan zijn begonnen als verkoper van toeristensnuisterijen in de zaak van zijn vader, maar hij eindigde als een van de succesvolste exportartikelen van Zwitserland. Hij werd in 1880 in Genève geboren en studeerde muziek in heel Europa, van Brussel en Parijs tot Frankfurt en München. Toch was hij geen voltijdscomponist tot de première van zijn opera Mocbeth in de Parijse Opéra-Comique in 1910 hem beroemd maakte. In 1916 werd hij als dirigent uitgenodigd door de Amerikaanse Maud AWan, waarna hij zich in de Verenigde Staten vestigde. Hij bekleedde diverse leerstoelen aan Amerikaanse conservatoria voordat hij in 1959 stierf. Een van Blochs eerste grote successen in Amerika was zijn 'Hebreeuwse rapsodie' Schelomo (Salomo) die in mei 1917 in New York in première ging. Dit was de culminatie van zijn zogeheten 'Joodse cyclus', met toonzettingen van psalmen en een grote vocale symfonie, Israël. Schelomo was oorspronkelijk opgezet als een vocale toonzetting van teksten uit Prediker, maar na een ontmoeting met de cellist Alexander Barjansky koos hij voor de welluidendheid van een cello-stem. Deze korte rapsodie van zo'n 20 minuten is een' muzikale dialoog tussen het solo-instrument dat Koning Salomo vertegenwoordigt en het'Joodse volk'van het orkest. De dramatische, weelderige en weemoedige muziek gebruikt Hebreeuwse melodieën zonder bestaande ideeën te citeren. Het werk is zeer geliefd bij cellisten en deze recente opname door Truls Mørk is hartstochtelijk, wonderbaarlijk rapsodisch en wordt energiek begeleid door Paavo ]ärvi en het Philharmonique de Radio France. Dit is wellicht de beste opname sinds Emanuel Feuermanns vernieuwende uitvoering onder leiding van Stokowski. Schelomo (1916) Ernest Bloch 1001_6123.html nr = 6123 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6122 ./1001werk.php?nr=6124 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Truls Mørk (2005) Waarom zou ik niet.. een stem gebruiken die vaster en dieper is dan enige gesproken taal, die van de cello. Ernest Bloch in een bespreking van zijn toonzetting van Prediker Gramophone Monthly Choices 
In the Shadow of War (Bloch. Bridge. Hough) (2013) Steven Isserlis & Deutsches Symphony Orchestra o.l.v. Hugh Wolff & Tapiola Sinfonietta / Gábor Takács-Nagy Isserlis’ betoverende pleidooi voor Bridges meesterwerk heeft een klagende intensiteit gekregen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2013 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Rare Recordings (2001) Emanuel Feuermann Klassieke opname voor degenen die bestand zijn tegen monogeluid 
Violin Sonatas Nos.1 & 2 - Suite Hebraique (1999) Miriam Kramer & Simon Over Een goed gespeelde selectie van Blochs kamermuziek, inclusief Suite Hebraïque en vioolsonates 
America - Concerto Grosso No. 1 (2012) Gerard Schwarz & Seattle Symphony Orchestra o.l.v. Patricia Michaelian Bloch in patriottistische en neo-classicistische sfeer met America en Concerto Grosso nr. 1 Overige in AppleMusic 
Schelomo (2014) Raphael Wallfisch & BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Benjamin Wallfisch 
Dvorak: Cello Concerto - Bloch: Schelomo (1989) Mischa Maisky & Israel Philharmonic Orchestra o.l.v. Leonard Bernstein
|