St. Petersburg Capella o.l.v. Vladislav Chernushenko
Eeuwenlang werden alle belangrijke feesten van de Orthodoxe Kerk voorafgegaan door een nachtwake, met gelegenheid voor bespiegelingen bij zonsondergang en het aanbreken van een nieuwe dag. Rachmaninovs Vespers roept de gestrengheid en het mysterie van deze oude traditie op magische wijze op. Hij componeerde het in 1915 op 41 -jarige leeftijd tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog, toen hij als pianist door heel Rusland concerten gaf ten behoeve van de oorlogsinspanningen. De vespers is bewerkelijker en intenser dan zijn vorige grootschalige liturgische werk voor koor (De Liturgie van Sint Johannes Chrysostomus uit 1910), met gebruik van authentieke znamenny en Griekse zang. Rachmaninov beschrijft zijn werk als een 'bewust konterfeitsel van de originele' kerkmuziek. Hoewel het uiteraard veel verschuldigd is aan het rijke Russische erfgoed van religieuze muziek, was Rachmaninovs inspiratie evenzeer politiek, een bekrachtiging van het nationalisme tijdens de oorlog. De eerste uitvoering was eerder een concert dan een mis en werd zo goed ontvangen dat het tijdens het eerste seizoen nog viermaal herhaald werd. Geen enkel koor weet de bespiegelende en eucharistische essentie van deze krachtige muziek zo goed te treffen als de St. Petersburg Capella, een ensemble dat teruggaat tot in de 15e eeuw. De uitstekende sopraansectie geeft de stratosferische gezangen in derden een prachtige schoonheid terwijl de fraai resonerende bassen (een specialisme van Russische koren) de fluwelige sonoriteit onderstreept met moeiteloze lage Cs. De aflopende schaal naar een lage Bes aan het eind van 'Nyne otpushchayeshi'is adembenemend. De zang heefteen unieke intensiteiten wonderbaarlijk dynamisch contrast. De vespers (1915) Sergei Rachmaninov 1001_6118.html nr = 6118 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6117 ./1001werk.php?nr=6119 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

All-Night Vigil, Op. 37 (2005) Hoewel het veel verschuldigd is aan het Russische erfgoed van religieuze muziek, was Rachmaninovs inspiratie evenzeer politiek 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Rachmaninov: All-Night Vigil (2013) Latvian Radio Choir o.l.v. Sigvards Kļava * Record of the Month February 2013 * Het album bevat een prachtig caleidoscopisch palet aan vocale kleuren, met volop sonore bloei voor de beroemde diepe basnoten. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2013 
Rachmaninov: All-Night Vigil (2017) MDR Radio Choir o.l.v. Risto Joost Wanneer de auteur van onze recente collectie over Rachmaninovs Nachtwake deze nieuwkomer tot ‘het allerbeste dat beschikbaar is’ rekent, hoeven bewonderaars van dit werk niet te aarzelen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017 
Sergei Rachmaninoff: Vespers (All-Night Vigil), Op. 37 (2016) St Thomas Choir of Men and Boys o.l.v. John Scott Rachmaninovs Vespers, hier opgenomen met een volledig mannenkoor met jongenssolo's, in een magnifieke uitvoering onder de zekere hand van wijlen John Scott. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2016 
Rachmaninov: All-Night Vigil (Vespers) (2016) London Symphony Chorus o.l.v. Simon Halsey Het London Symphony Chorus, onder leiding van Simon Halsey, laat niet alleen zien dat het qua tempo en retoriek zeer vertrouwd is met de uitvoerings- en opnametraditie van het werk, maar het laat ook een injectie zien van een typisch Brits koortimbre, wat zorgt voor een welkom en ander perspectief. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2016 Overige in AppleMusic 
Vespers (2014) Nederlands Kamerkoor o.l.v. Kaspars Putnins 
Vespers, Op. 37 (1999) King's College Choir, Cambridge o.l.v. Stephen Cleobury 
Vespers (1987) The Choral Arts Society of Washington o.l.v. Mstislav Rostropovich 
Vespers & Liturgy of St. John Chrysostom (2003) St. Petersburg Chamber Choir o.l.v. Nikolai Korniev 
Vespers (All-Night Vigil), Op. 37 (1994) St. Petersburg Chamber Choir o.l.v. Vladimir Mostovoy 
Vespers (All-Night Vigil) (1991) Corydon Singers o.l.v. Matthew Best  
The Divine Liturgy of St John Chrysostom (1994) Corydon Singers o.l.v. Matthew Best 
|