prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Deutsches Sinfonie-Orchester, Berlin
o.l.v. Lothar Zagrosek


Na het succes van Schrekers eerste grote opera Der ferne Klang werd elk nieuw werk van deze componist vol verwachting begroet. Die Gezeichneten (De getekenden) uit 1915 voldeed daaraan. In 1911 had collegacomponist Zemlinsky aan Schreker gevraagd om een libretto te schrijven over de tragedie van de lelijke man, maar Schreker beviel het thema zo goed dat hij besloot het zelf te gebruiken. Later gebruikte Zemlinsky Oscar Wilde's The Birthday of the Infanta voor zijn eigen opera met een gelijksoortig idee, Der Zwerg.

Schreker lokaliseerde zijn eigen scenario in het renaissancistische Genua. De drie hoofdpersonen zijn door het lot getekend (de 'getekenden' uit de titel): Alviano, een edelman die een kunstmatig paradijselijk eiland heeft geschapen als reactie op zijn eigen lelijkheid (maar hij wil er niet naartoe uit angst om het te bederven), de liederlijke genotszoeker graaf Vitelozzo Tamare, die hun val bewerkstelligt en Carlotta, een lichamelijk zwakke schilderes die tussen beide mannen gevangen is. Ondanks de Italiaanse omgeving is de opera puur Weens in zijn psychologische verkenningen. En de vurige, weelderige en hyperactieve muziek is een toonbeeld van de late romantiek die toen in de mode was (denk aan een kruising tussen Strauss en Puccini). De première in 1918 te Frankfurt was een groot succes en er volgden zo'n 25 producties voordat Schrekers muziek in 1933 door de Nazi's werd verboden.

De herleving van deze opera werd in gang gezet door Decca's ondernemende 'Entartete Musik'-reeks uit het begin van de jaren '90, met stukken die na de culturele zuivering van de Nazi's in de vergetelheid waren geraakt. Het werk wordt uitgevoerd in al zijn vurige, hartstochtelijke details, en wijst op Schrekers zelfverklaarde eroticisme.

nr = 6117

nr1 = 6

Die Gezeichneten (1995) 

Er was geen seksueel-pathologische afwijking die [Schreker] niet zou toonzetten.

'Entartete Musik'-tentoonstelling, Düsseldorf

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Der Schatzgraber (2010)

 

Hamburg Philharmonisches Staatsorkester o.l.v. Gerd Albrecht

Een goede opname van Der Schatzgraber, Schrekers populairste opera uit zijn tijd.

Das Spielwerk und die Prinzessin (Live) (2003)

 

Kiel Philharmonic Orchestra o.l.v. Ulrich Windfuhr

Das Spielwerk und die Prinzessin kan men beschouwen als een post-Freudiaanse Toverfluit die met opoffering eindigt.

Overige in AppleMusic

Orchestral Works, Vol. 1 (2000) 

BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. Vassily Sinaisky

Orchestral Works, Vol. 2 (2001) 

BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. Vassily Sinaisky

Der ferne Klang (2013) 

Sinfonieorchester Berlin & Gerd Albrecht