prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Nicolai Gedda, Dietrich Fischer-Dieskau
& Bayerischen Rundfunks
o.l.v. Rafael Kubelik


Hoewel hij later als aartsconservatief werd beschouwd, stond Hans Pfitzner in zijn studententijd bekend om zijn eigenzinnige harmonieuze experimenten. Zijn eerste opera, Der arme Heinrich heeft duidelijk Wagneriaanse invloeden terwijl zijn tweede, Die Rose vom Liebesgarten elementen van Parsifal en Rozenkruisersmystiek bevat.

Pfitzners onbetwiste meesterwerk is zijn vierde opera Palestrina waarvoor hij zelf het libretto schreef. De beproevingen van de hoofdpersoon, de beroemde 16e-eeuwse Italiaanse componist Palestrina, vertegenwoordigen Pfitzners eigen worstelingen om (zoals hij dat zag) een bedreigd erfgoed te redden. In een laatste poging om de polyfone traditie te bewaren componeert Palestrina zijn Missa Papae Marcelli, dat volgens de legende het historische conflict van het Concilie van Trent beslechtte ten faveure van polyfone muziek. De conservatieve aard van het materiaal schrijft vaak ouderwetse stijlelementen voor, bijvoorbeeld wanneer Pfitzner uit Palestrina's Mis citeert.

De titelrol in Rafael Kubeliks klassieke opname wordt vertolkt door Nicolai Gedda, die er een ideologische hartstocht en berusting in weet te leggen. Dietrich Fischer-Dieskau is indrukwekkend in de tweede hoofdrol van Kardinaal Borromeo, de man die de Paus overhaalt om te besluiten aan de hand van de compositie van een voorbeeldige Mis. Hij speelt zijn rol met dreiging en vurige overtuiging. Het grote aantal personages is uitstekend gecast en uitgewerkt door Kubelik, die het stuk een gedrevenheid en lyrische weidsheid meegeeft.

nr = 6116

nr1 = 6

Palestrina (1989) 

De beproevingen van de hoofdpersoon, Palestrina, vertegenwoordigen Pfitzners eigen worstelingen om een bedreigd erfgoed te redden.

1001 Klassieke uitvoeringen

Overige in AppleMusic

Palestrina (2015) 

Staatskapelle Berlin o.l.v. Otmar Suitner

Palestrina, WoO 17 & Vorspiele (2016) 

Bayerischen Rundfunks o.l.v. Wolfgang Sawallisch

Lieder (2016) 

Dietrich Fischer-Dieskau & Hartmut Holl