prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Zoltan Kocsis


Bartóks vroege werken werden diep beïnvloed door laatromantische muziek maar zijn stilistische oriëntatie veranderde diepgaand door zijn vriendschap met medestudent Zoltan Kodaly op de Koninklijke Academie van Boedapest. Via Kodaly maakte hij kennis met de rijke en relatief onbekende Hongaarse volksmuziek. Samen deden ze meerdere malen veldwerk in Hongarije en omringende streken, waar ze volksliederen verzamelden en annoteerden.

Naarmate de onconventionele melodische en ritmische patronen van de volksmuziek dieper op hem inwerkten, raakte Bartók vaster besloten om dit materiaal grotere bekendheid te geven via zijn eigen transcripties, waarvan de Roemeense Volksdansen de bekendste zijn. Aanvankelijk was het bedoeld voor solopiano maar Bartók arrangeerde de zes bondige en contrasterende stukken in 1917 voor een klein orkest maar ook in versies voor viool, piano en strijkorkest. Hoewel Bartók de gevarieerde kleuren en texturen meer kon verkennen in de orkestrale arrangementen, heeft het oorspronkelijke pianostuk een grotere rauwheid en energie die vooral bij de twee laatste dansen op de voorgrond treedt. Deze elementen worden in Zoltan Kocsis'verbazingwekkende uitvoering gebracht met wonderbaarlijke ritmische uitbundigheid en markantheid. De recital omvat ook twee van Bartóks belangrijkste pianowerken uit de jaren '20 en de buitengewone Veertien bagatelles (1908), die Bartóks modernisme in een zeer vroeg stadium van zijn carrière laten horen.

nr = 6109

nr1 = 6

Works for Solo Piano, Vol. 1 (1992) 

Via Kodaly maakte hij kennis met de rijke en relatief onbekende Hongaarse volksmuziek

1001 Klassieke uitvoeringen

Overige in AppleMusic

Bartók: Divertimento, Romanian Folk Dances - Kodály: Marosszék & Galánta Dances (1994) 

The Saint Paul Chamber Orchestra o.l.v. Hugh Wolff

Piano Works II (2002) 

Jenő Jandó

Piano Works (1994) 

Klára Würtz

Roots (2016) 

Martin Fröst

Piano Works. Mikrokosmos, Burlesques, Romanian Folk Dances... (2021) 

Dezsö Ránki