prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Iona Brown & Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner


Deze eendelige 'romance' voor orkest en soloviool werd geschreven in het jaar dat de 20e eeuw diepgaand veranderde. De naam komt uit een gedicht van George Meredith. De muziek heeft een typerende, zelfverzekerde, Engelse klank, ondanks de impressionistische, mistige texturen.Tot op zekere hoogte stamt deze nationalistische ondertoon uit de melodieuze contouren van volksmuziek. Veel houtblazerssoli uit het middendeel doen denken aan halfvergeten liedjes, hoewel geen van alle letterlijke citaten zijn. Het is interessant dat het stuk pas na de Eerste Wereldoorlog werd uitgevoerd. Daarna was Vaughan Williams nooit meer in staat om een landelijke sfeer op te roepen zonder herinneringen aan trauma's en angst. De beeldtaal in dit werk is van een vogel die iets onbekends zoekt. De viool wervelt aanvankelijk rond in vrije klanken, rijzend en dalend, soms speels, soms resoluut. De dialoog met de rest van het orkest stuwt het stuk voort. De algehele toon is er een van rapsodische vrije expressie maar het werk heeft ook symfonische rondo-achtige eigenschappen die op intelligente wijze de richting aangeven.

Deze uitvoering heeft een sfeer van verwondering, een wereld van schoonheid en onwetendheid van begin tot eind. Neville Marriners beheersing is groots, zowel in de levendigere details in de houtblazersfrasen als in de warmte van de eerste en laatste delen van het stuk. lona Brown heeft gelijksoortige eigenschappen in haar prachtige spel. Af en toe zijn haar trillers nukkig en veelzeggend maar toch blijft haar toon zuiver en puur wanneer ze op het laatst naar het oneindige opstijgt.

nr = 6106

nr1 = 6

The World of Vaughan Williams (1984) 

Hij stijgt op en keert om / Hij werpt een zilveren ketting van geluid.

George Meredith

Gramophone Monthly Choices

Vaughan Williams: Orchestral works (2019) 

James Ehnes & Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Manze

Een album met de meest geliefde orkeststukken van RVW – en stukken die zelden met zoveel gratie en gevoeligheid worden uitgevoerd als hier.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2019

Vaughan Williams: The Lark Ascending (2014) 

Tasmin Little & BBC PO o.l.v. Sir Andrew Davis

Tasmin Little, een erkende vaandeldrager en specialist op het gebied van Britse muziek, presenteert ons een feest aan werken voor viool en orkest.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2014

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Nigel Kennedy's Greatest Hits (2002)

 

Nigel Kennedy

Sereen en geïnspireerd spel van Nigel Kennedy in goede vorm

Serenade to Music, The Lark Ascending, Fantasia on Greensleeves, English Folk Song Suite, In the Fen Country & Northfolk Rhapsody No. 1 (1987)

 

Hugh Bean & Philharmonia Orchestra o.l.v. Sir Adrian Boult

Een weloverwogen uitvoering, vol innerlijke vrede.

Symphony No. 6, The Lark Ascending, Fantasia On A Theme By Thomas Tallis (1991)

 

Tasmin Little & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Sir Andrew Davis

Poëtische vertolking met Little's prachtige toon

Overige in AppleMusic

Vaughan Williams & Elgar: The Lark Ascending, Tallis Fantasia, Introduction & Allegro, in Moonlight (2016) 

Pinchas Zukerman & Royal Philharmonic Orchestra

Norfolk Rhapsody (1999) 

Bryden Thomson & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Michael Davis

Janine Jansen (2003) 

Janine Jansen & Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Barry Wordsworth