Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Vittorio de Sabata
Van Debussy's laatste drie orkestwerken - alle drie balletten - is dit de enige die hij zelf voltooide. Het was zijn enige opdracht van de grote Russische impresario Diaghilev, met een choreografie van Nijinski. De eerste uitvoering was geen groot succes en het stuk raakte in de vergetelheid tot in de jaren '50, toen de technische elementen een lichtend voorbeeld werden voor de Europese avant-garde, geleid door Pierre Boulez. Het fiasco lag waarschijnlijk aan twee factoren. Het werd in de schaduw gesteld door de aanstootgevende première van Stravinsky's Sacre du Printemps twee weken later, ook met choreografie van Nijinski en gedirigeerd door Pierre Monteux. Bovendien was het kort, met slechts drie dansers en was de plot nogal schamel en mal. Het begint bij zonsondergang in een tuin waar een jongeman en een meisje naar een kwijtgeraakte tennisbal zoeken. Ze spelen spelletjes die steeds erotischer worden tot een tweede tennisbal aan hun voeten landt en de betovering verbreekt, waarna zij wegrennen in de nacht. Misschien werkte de ingehouden aard van de muziek, met ongrijpbare melodieën en texturen, ook niet mee. Het heeft een bijzonder raadselachtige opening voordat de spelletjes beginnen en flarden van thema's wervelen rond, wijken naar de achtergrond om plotseling weer naar voren te razen, maar krijgen pas de volle aandacht in een uitzinnige wals op het einde. Al had Victor de Sabata nooit meer een voet in een opnamestudio gezet, dan nog zou deze versie (de eerste die ooit uitkwam) hem een plaats onder de groten geven. Zijn gevoel voor tempo in de potentieel fragmentarische partituur is absoluut feilloos. Hij brengt alle lijnen in evenwicht zodat de schoonheid en richting van het stuk tot hun recht komen. Jeux (1913) Claude Debussy 1001_6096.html nr = 6096 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6095 ./1001werk.php?nr=6097 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Jeux - Poème Dansé, L.126 (2019) Het was zijn enige opdracht van Diaghilev, met een choreografie van Nijinski 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Claude Debussy: Jeux, Nocturnes, Prélude à l'aprés midi d'un faune (2018) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth Een schitterende aanvulling op Harmonia Mundi's fascinerende Debussy-overzicht, waarin François-Xavier Roth en zijn historische instrumentenspelers de schoonheid en het mysterie van de muziek vastleggen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2018 
Stravinsky: Petrushka Debussy: Jeux. Prélude à L’après-midi d’un faune (2024) Orchestre de Paris o.l.v. Klaus Mäkelä Klaus Mäkelä rechtvaardigt de lof zo vroeg in zijn carrière opnieuw met een onthullende Petroesjka, rijk aan spannende karakteriseringen, gevangen in weelderig geluid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024 Overige in AppleMusic 
Debussy: Jeux, Preludes - Matthews: Postlude (2009) Hallé o.l.v. Sir Mark Elder 
Images, Jeux, & La plus que lente (2016) San Francisco Symphony o.l.v. Michael Tilson Thomas 
Jeux, Khamma & Le martyre de Saint-Sébastien (1991) Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. James Conlon 
Trois nocturnes, Jeux (2012) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Strauss: Also sprach Zarathustra - Debussy: Jeux (2023) London Symphony Orchestra o.l.v. François-Xavier Roth 
Jeux, Nocturnes, Prélude à l'aprés midi d'un faune (2016) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth
|