London Symphony Orchestra o.l.v. Pierre Monteux
Weinig werken bezorgden Ravel zo veel kopzorg als zijn ballet Daphnis et Chloé maar het was de moeite waard. De opdracht kwam in 1909 van de Russische impresario Sergej Diaghilev tijdens het eerste Parijse seizoen van zijn 'Ballet Russes'. Ravel was uiteraard verguld en zette zich meteen aan het werk met de choreograaf Mikhail Fokine. Ravel voelde zich echter ongemakkelijk over de expliciet erotische aard van Fokine's scenario (op basis van Griekse mythologie). Zelfs nadat ze een compromis hadden gesloten ging de voortgang moeizaam. Hoewel bestemd voor het seizoen van 1910, ging Daphnis pas in 1912 in première. Als ballet was het een bescheiden succes maar de muziek werd klassiek. Ravel beschouwde dit als zijn belangrijkste schepping en beschreef het als'een grote choreografische symfonie' en 'een groots muzikaal fresco'. Volgens hem zorgde de strakke thematische constructie voor een'symfonische homogeniteit.' Het dramatische element is erg sterk en het werk bruist van allerlei voorvallen. Ravel laat het orkest het ene moment grotesk schaterlachen, om in het volgende elegant te zweven. Zijn uitbeelding van zonsopgang (aan het begin van deel 3) is een meesterlijke toonschildering: de houtblazers kringelen als mist terwijl de glanzende strijkers het toneel langzaam verlichten. De wilde overgave van het liederlijke bacchanaal dat het ballet afsluit is een van de opwindendste momenten van de gehele literatuur. Pierre Monteux legde zijn jarenlange ervaringen in deze zeer gewaardeerde opname, bovendien dirigeerde hij Daphnis al in 1912 bij de première. Hij is zich bewust van elk detail en behandelt deze met zorg. Wat zijn interpretatie echter uniek maakt is de symfonische coherentie. Andere uitvoeringen zijn wellicht imposanter in hun virtuositeit maar geen enkele brengt het narratieve deel van de partituur zo effectief. Daphnis et Chloé (1912) Maurice Ravel 1001_6091.html nr = 6091 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6090 ./1001werk.php?nr=6092 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Daphnis et Chloe (1996) Een van de prachtigste werken van de Franse muziek Igor Stravinsky Gramophone Monthly Choices 
Ravel: Daphnis et Chloé (Live) (2017) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth Recensies van de regelmatig geprezen opnames van François Xavier Roth op onze pagina's wijzen allemaal op één ding: er is nooit iets routineus aan zijn aanpak, het geluid of de visie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2017 
Ravel: Daphnis et Chloé (2023) Sinfonia of London o.l.v. John Wilson Kan John Wilson niets verkeerd doen? Vanaf de eerste en uitgebreide studie van de partituur tot aan het fijne studiogeluid: dit is een enorm indrukwekkende opname van een verbluffend ensemble en dirigent. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2023 
Ravel: Daphnis et Chloé (2025) Tenebrae & London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Antonio Pappano Sir Antonio Pappano haalt in dit meesterwerk van Ravel prachtige texturen uit de spelers van zijn London Symphony, en ook uit het onberispelijke Tenebrae-koor. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2025 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Daphnis et Chloé, M. 57 (1955 Recording) (2016) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Charles Münch Munchs gevoeligheid zorgt voor een spannende uitvoering 
Orchestral Works, Vol. 4 (1993) Ulster Orchestra o.l.v. Yan Pascal Tortelier De meest uitgesproken sensuele interpretatie Overige in AppleMusic 
Daphnis et Chloé (Live) (2017) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth 
Daphnis et Chloé & Pavane pour une infante défunte (2015) Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin 
Ravel - Debussy: Daphnis & Chloë - Khamma (1995) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly 
Daphnis et Chloé (1981) Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit 
Daphnis et Chloé (1995) Berliner Philharmoniker o.l.v. Pierre Boulez 
Valse, Mother Goose & Daphnis Et Chloé Suite No. 2 (2009) Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
|