prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Philadelphia Orchestra
o.l.v. Leopold Stokowski


Stravinsky's tweede ballet had Le Sacre du Printemps moeten zijn maar hij onderbrak zijn werk aan zijn taferelen van heidens Rusland om Petroesjka te schrijven. Al was het niet zo rauw, toch is Petroesjka net zo'n radicale breuk als LeSacre met de op Rimsky-Korsakov geïnspireerde geluidswereld van De Vuurvogel. De heldere, omlijnde texturen zijn een verwijzing naar Stravinsky's latere muziek. Het gewoel van de vastenavondmarkt markeert de opkomst van zijn ware compositorische stem.

Oorspronkelijk ontwierp hij het als concertstuk met pianosolo maar Diaghilev spoorde Stravinsky aan om een ballet te ontwikkelen. Petroesjka (de Russische tegenhanger van Pinokkio) is een van de drie marionetten waarmee een oude tovenaar op de markt optreedt. Petroesjka is wanhopig verliefd op de ballerinamarionet en verontwaardigd over zijn gevangenschap door de tovenaar. Doordringende trompetstoten, sonore draaiorgels en draailieren karakteriseren Petroesjka. Stravinsky's grote kunstgreep is echter het contrast tussen de automatische, emotieloze muziek van de mensen en de vloeiendere, expressievere muziek van de marionetten.

Bij een vooroorlogse opname hoort meestal een waarschuwing over de geluidskwaliteit maar Leopold Stokowsky's uitvoering uit 1937 is een van die handvol buitengewone, vroege opnamen die klinken alsof ze decennia later zijn vastgelegd. Bovendien is dit een fantastisch voorbeeld van Stokowsky op zijn bruisendst, met een overweldigende en trefzekere vertolking. Alles is helder omlijnd en toch krijgen de orkestrale solisten de ruimte om de humoren pathos van het verhaal over te brengen.

nr = 6089

nr1 = 6

Leopold Stokowski - Maestro Celebre, Vol. 2 (2002) 

Petroesjka is een van de drie marionetten waarmee een oude tovenaar op de markt optreedt.

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Stravinsky: Petrushka Debussy: Jeux. Prélude à L’après-midi d’un faune (2024) 

Orchestre de Paris o.l.v. Klaus Mäkelä

Klaus Mäkelä rechtvaardigt de lof zo vroeg in zijn carrière opnieuw met een onthullende Petroesjka, rijk aan spannende karakteriseringen, gevangen in weelderig geluid.

⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024

Overige in AppleMusic

Stravinsky: Petrushka - Rachmaninoff: Symphonic Dances (Live) (2005) 

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons

Pulcinella - Petrushka (1995) 

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly

Stravinsky: Petrushka, Bartok: The Miraculous Mandarin (1998) 

London Symphony Orchestra o.l.v. Kent Nagano

Petrushka, The Firebird, The Rite of Spring, Orpheus (2001) 

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sir Colin Davis

Petrouchka - Le chant du rossignol (1987) 

Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit

Stravinsky: 3 Movements from Petrushka; Serenade; Piano Sonata; Bartók: Suite (1979) 

Dezsö Ránki

Stravinsky: Three Dances from Pétrouchka - Prokofiev: Piano Sonate No. 7 - Webern: Variationen - Boulez: Sonate No. 2 (1995) 

Maurizio Pollini