Philadelphia Orchestra o.l.v. Leopold Stokowski
Stravinsky's tweede ballet had Le Sacre du Printemps moeten zijn maar hij onderbrak zijn werk aan zijn taferelen van heidens Rusland om Petroesjka te schrijven. Al was het niet zo rauw, toch is Petroesjka net zo'n radicale breuk als LeSacre met de op Rimsky-Korsakov geïnspireerde geluidswereld van De Vuurvogel. De heldere, omlijnde texturen zijn een verwijzing naar Stravinsky's latere muziek. Het gewoel van de vastenavondmarkt markeert de opkomst van zijn ware compositorische stem. Oorspronkelijk ontwierp hij het als concertstuk met pianosolo maar Diaghilev spoorde Stravinsky aan om een ballet te ontwikkelen. Petroesjka (de Russische tegenhanger van Pinokkio) is een van de drie marionetten waarmee een oude tovenaar op de markt optreedt. Petroesjka is wanhopig verliefd op de ballerinamarionet en verontwaardigd over zijn gevangenschap door de tovenaar. Doordringende trompetstoten, sonore draaiorgels en draailieren karakteriseren Petroesjka. Stravinsky's grote kunstgreep is echter het contrast tussen de automatische, emotieloze muziek van de mensen en de vloeiendere, expressievere muziek van de marionetten. Bij een vooroorlogse opname hoort meestal een waarschuwing over de geluidskwaliteit maar Leopold Stokowsky's uitvoering uit 1937 is een van die handvol buitengewone, vroege opnamen die klinken alsof ze decennia later zijn vastgelegd. Bovendien is dit een fantastisch voorbeeld van Stokowsky op zijn bruisendst, met een overweldigende en trefzekere vertolking. Alles is helder omlijnd en toch krijgen de orkestrale solisten de ruimte om de humoren pathos van het verhaal over te brengen. Petroesjka (1911) Igor Stravinsky 1001_6089.html nr = 6089 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6088 ./1001werk.php?nr=6090 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Leopold Stokowski - Maestro Celebre, Vol. 2 (2002) Petroesjka is een van de drie marionetten waarmee een oude tovenaar op de markt optreedt. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Stravinsky: Petrushka Debussy: Jeux. Prélude à L’après-midi d’un faune (2024) Orchestre de Paris o.l.v. Klaus Mäkelä Klaus Mäkelä rechtvaardigt de lof zo vroeg in zijn carrière opnieuw met een onthullende Petroesjka, rijk aan spannende karakteriseringen, gevangen in weelderig geluid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024 Overige in AppleMusic 
Stravinsky: Petrushka - Rachmaninoff: Symphonic Dances (Live) (2005) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons 
Pulcinella - Petrushka (1995) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly 
Stravinsky: Petrushka, Bartok: The Miraculous Mandarin (1998) London Symphony Orchestra o.l.v. Kent Nagano 
Petrushka, The Firebird, The Rite of Spring, Orpheus (2001) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sir Colin Davis 
Petrouchka - Le chant du rossignol (1987) Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit 
Stravinsky: 3 Movements from Petrushka; Serenade; Piano Sonata; Bartók: Suite (1979) Dezsö Ránki 
Stravinsky: Three Dances from Pétrouchka - Prokofiev: Piano Sonate No. 7 - Webern: Variationen - Boulez: Sonate No. 2 (1995) Maurizio Pollini
|