Sheryl Studer, Bryn Terfel & Orchester der Deutschen Oper Berlin o.l.v. Giuseppe Sinopoli
Het hoofdstuk over Salome en Elektra in Norman Del Mars biografie over Richard Strauss heet 'Toondichten voor toneel'. Beide werken lopen inderdaad 100 minuten lang door, en de partituren zijn hecht verweven tapijten van semantisch geladen motieven. Strauss gebruikte Oscar Wilde's aanstootgevende toneelstuk in de Duitse vertaling van Hedwig Lachmann, maar schrapte een derde van de woorden. Ook tegen de opera was veel verzet van religieuze kant. In 1907 werd in New York maar één uitvoering toegestaan en het mocht pas in 1918 in het katholieke Wenen worden uitgevoerd. Het verhaal gaat over het seksueel ontluiken van de zestienjarige Salome, prinses van Judea, die door haar stiefvader Herodes wordt begeerd. Nadat ze is afgewezen door de ascetische Jochanaan (Johannes de Doper) verleidt ze Herodes om Jochanaan te laten onthoofden en zijn hoofd 'op een zilveren dienblad' te laten brengen. De aanblik van Salome die het afgehakte hoofd streelt en kust wordt te veel voor Herodes, die zijn stiefdochter ter dood laat brengen. Het is inderdaad zware kost en Strauss' muziek versterkt het effect met zijn weelderige bewerking, vooral ook in de beruchte 'Dans met de zeven sluiers'. Aan het begin van de 20e eeuw werd dit meestal overgenomen door een danseres maar in latere jaren hebben zangeressen 'met een uiterlijk van zestien jaar en een stem als een Isolde' (Strauss' eigen woorden) een ware striptease opgevoerd. Giuseppe Sinopoli geeft een toepasselijk expressieve vertolking van het weelderige stuk, met Cheryl Studer die zowel meisjesachtig als heldhaftig klinkt. Salome (1905) Richard Strauss 1001_6036.html nr = 6036 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6035 ./1001werk.php?nr=6037 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Salome (1991) Salome en Elektra duren 100 minuten en de partituren zijn hecht verweven tapijten van semantisch geladen motieven. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
R. Strauss: Salome, Op. 54, TrV 215 (2025) Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Edward Gardner * Record of the Month June 2025 * Er zit een voelbare intensiteit in deze Salome, dirigent Edward Gardner beheerst het drama perfect, terwijl sopraan Malin Byström een meeslepend portret geeft van Richard Strauss’ hoofdrolspeler. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2025 
Strauss: Salome (2018) Frankfurt Radio Symphony Orchestra o.l.v. Andrés Orozco-Estrada ‘Een diep muzikaal verslag van de partituur’, schrijft criticus Hugo Shirley over deze dramatische vertelling van Strauss’ opera; Emily Magee is een ‘dwingend echte’ Salome, en dat alles in een uitstekende klank. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2018 Overige in AppleMusic 
Salome (1995) Catherine Malfitano, Bryn Terfel & Wiener Philharmoniker o.l.v. Christoph von Dohnányi 
Salome (1962) Birgit Nilsson, Eberhard Wächter, Gerhard Stolze & Wiener Philharmoniker o.l.v. Sir Georg Solti 
Salome, Op. 54 (1991) Eva Marton & Berliner Philharmoniker o.l.v. Zubin Mehta 
Salome (1994) Jessye Norman & Staatskapelle Dresden o.l.v. Seiji Ozawa, 
Salome (1971) Dietrich Fischer-Dieskau, Gwyneth Jones & Hamburger Staatsoper o.l.v. Karl Böhm
|