London Philharmonic Orchestra o.l.v. Klaus Tennstedt
Mahlers Zesde Symfonie is zijn ernstigste werk, wat betreft de regelmatige structuur en de tragische stemming. Het begint met een vastberaden confrontatie met het lot en hoewel het eerste deel schijnbaar triomfantelijk eindigt, keert de buitengewone finale de kansen met drie verpletterende hamerslagen. De kern van deze catastrofe is te vinden in het A groot akkoord dat overgaat in A klein, een motief dat al aan het eind van het eerste openingsthema te horen is, maar ook daarna. Mahler overpeinsde de juiste volgorde van de middelste delen maar er valt vee] te zeggen voor de oorspronkelijke ordening waarin het grimmige scherzo vooraf gaat aan het tedere maar wanhopige andante. De stemming van deze symfonie is zwaarmoedig en angstaanjagend als beschrijving van een vergeefse strijd tegen duistere, onpersoonlijke en uiteindelijk triomferende krachten. Mahlers vrouw Alma noemde dit zijn meest persoonlijke werk. KlausTennstedts interpretatie van Mahler is doortrokken van een leven-of-dood wanhoop die nauw aansluit bij de Zesde. Zijn studio-uitvoering met het LPO is niet ideaal wat het spel en de opname betreft maar deze eventuele tekortkomingen worden voordelen doordat ze de resolute, ongetemde aard van de uitvoering benadrukken. Het eerste deel begint met een voorbeeldige combinatie van gewicht en momentum en eindigt met een hallucinatoire opwinding. De finale is nog zo'n hoogtepunt van deze uitvoering. Nooit eerder klonk de inleiding zo gekweld en onheilspellend. De strijd van de hoofdpersoon wordt des te levendiger omdatTennstedt de spanning niet voortdurend opdrijft maar steeds laat variëren. Symfonie nr. 6 (1904) Gustav Mahler 1001_6024.html nr = 6024 nr1 = 6 ./1001werk.php?nr=6023 ./1001werk.php?nr=6025 1001 Klassieke uitvoeringen | 1901-1950
|

Symphony No. 6 (2004) Mahlers vrouw Alma noemde dit zijn meest persoonlijke werk. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mahler Symphony No 6 (2024) Bavarian Radio Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle * Record of the Month April 2024 * Tientallen jaren met deze muziek werpen hun vruchten af in een krachtig expressieve uitvoering; de tweede Opname van de Maand op rij van een werkelijk geweldige dirigent. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024 
Mahler: Symphony No. 6 (2018) MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis Er zijn maar weinig dirigenten die de laatste tijd zoveel discussie hebben opgeroepen als Teodor Currentzis – zijn buitengewoon levendige benadering van de opname is hier net zo opwindend als in zijn recente Pathétique. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2018 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 6 (2013) Dallas Symphony Orchestra o.l.v. Jaap van Zweden 
Symphony No. 6 (1993) Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal 
Symphony No. 6; Lieder eines fahrenden Gesellen (1987) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 6 - Henze: Sebastian im Traum (Live) (2005) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 6 (2005) Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado Gramophone's Recording of the Year in 2006
|