SWR Radio Sinfonieorchester, Baden Baden o.l.v. Michael Gielen
Mahler componeerde dit werk kort na zijn Derde Symfonie, als eerste werk nadat hij in 1897 directeur van de Wiener Hofoper werd. Zijn Vierde is een van zijn kortste, ontroerendste en opgewektste symfonieën. De muziek componeerde hij al eerder. Het laatste deel is een lied van de Wunderhorn, getiteld 'Das himmlische Leben',en werd in 1892 voor sopraan geschreven als kindervisie op de hemel. De rest van de symfonie volgde in 1899 en 1900. Een paar maanden voor zijn dood probeerde Mahler duidelijk te maken dat de eerste drie (puur orkestrale) delen een beslissend, thematisch verband hebben met het laatste lied, dat wegsterft in een getransfigureerde kalmte in een andere toonsoort dan degene waar het mee begon. Het eerste deel zet de toon voor een onschuldige, onbezorgde verwondering die het werk karakteriseert, door het gebruik van arresleebellen en twinkelende dwarsfluiten op de achtergrond van delicate, vurig melodieuze thema's. Het dansachtige, vaag sinistere tweede deel bevat een soloviool die een hele toon hoger is gestemd voor een rustieke sfeer. Het langzame derde deel is het langst. Ondanks de aanzienlijke intensiteit en hartstocht blijft het gevoel dat we het leven door kinderogen zien. Mahler had een vormende invloed op de Tweede Weense School (Schoenberg, Berg en Webern) en deze uitvoering onder leiding van Michael Gielen met sopraan Christine Whittlesey verduidelijkt het verband met Webern door de ongewoon transparante textuur. Tegelijkertijd is de frasering natuurlijk en ongekunsteld. Het hoogtepunt van de uitvoering is het beheerste droomlandschap uit het tweede deel. Symfonie nr. 4 (1900) Gustav Mahler 1001_5202.html nr = 5202 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5201 ./1001werk.php?nr=5203 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphonies Nos. 1-9 (2000) Zijn Vierde is een van zijn kortste, ontroerendste en opgewektste symfonieën. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mahler: Symphony No. 4 (2022) Sabine Devieilhe & Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth * Record of the Month September 2022 * De coverartiest van vorige maand besprak de grondgedachte achter zijn historische uitvoering van Mahlers Vierde symfonie, en de resultaten zijn net zo onthullend als we hadden gehoopt. Een prachtige opname. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2022 
Mahler: Symphony No. 4 (2019) Sofia Fomina & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Vladimir Jurowski Vladimir Jurowski heeft echte aandacht voor details en de ideeën van Mahler worden met overtuigende helderheid naar voren gebracht. Uitstekend spel vanaf de LPO. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2019 
Mahler: Symphony No. 4 in G Major (2018) Düsseldorf Symphony Orchestra o.l.v. Adam Fischer Na zijn geprezen opname van de Zevende, biedt Adam Fischer ons een verkennende Vierde, Mahlers ideeën diep doordacht. Dit zou een geweldige cyclus kunnen worden. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2018 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 4 (Live) (2007) Dorothea Röschmann & Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 4 (Live) (2007) Christine Schäfer & Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 4 (1984) Roberta Alexander & Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 4 (2009) Miah Persson & Budapest Festival Orchestra o.l.v. Ivan Fischer 
Mahler: Symphony No. 4 / Berg: Seven Early Songs (2000) Barbara Bonney & Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly
|