Maria Callas & Giuseppe di Stefano & Orchestra del Teatro alla Scala di Milano o.l.v. Victor de Sabata
Tosca werd ooit afgedaan als 'vulgair prul' maar kan met de juiste cast en dirigent net zo theatraal en intens zijn als Puccini's andere werk. Toch had de componist wellicht beter kunnen luisteren naar zijn uitgever Ricordi, die bedenkingen had over het slotduet tussen Tosca en haar gedoemde minnaar, de schilder Cavaradossi, met geleende muziek uit Puccini's eerdere opera Edgar. Toch bewijzen het eerste en tweede bedrijf Puccini's complete beheersing van het muzikale theater. Puccini deed zijn uiterste best op de details van Tosca. Hij reisde zelfs af naar Rome, enkel om de Romeinse kerkklokken te beluisteren vanaf de toren van Castel Sant'Angelo, waar Tosca uiteindelijk vanaf springt. De details van het kerkelijke decor in Bedrijf 1, waar Tosca Cavaradossi ontmoet en de politiechef Scarpia godslasterlijk zingt over zijn verlangen naar de zangeres terwijl het koor een Te Deum ten gehore brengt, werd nauwgezet gecontroleerd door een bevriende priester. Maar alleen de componist kent de herkomst van het sinistere sadisme uit het middelste bedrijf, wanneer Scarpia Cavaradossi martelt terwijl hij met Tosca dolt. Geen enkele zangeres heeft Floria Tosca zozeer eigen gemaakt als Maria Callas en haar eerste opname, geproduceerd door de gerespecteerde Walter Legge, blijft de maatstaf voor alle volgende opnamen. Callas' Tosca is afwisselend een tijgerin en een uiterst kwetsbare vrouw. Tito Gobbi's Scarpia is de meest gestileerde en duistere op cd, terwijl Giuseppe di Stefano een vurige Cavaradossi speelt, wiens sublieme zang ons allen radicaal maakt wanneer hij de ontsnapte politieke gevangene Angelotti helpt en Scarpia's beulen hoont. Maar uiteindelijk doet alleen Callas' onvergelijkelijke interpretatie ter zake, die een populair melodrama omvormt tot hogere kunst. Tosca (1899) Giacomo Puccini 1001_5199.html nr = 5199 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5198 ./1001werk.php?nr=5200 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Tosca (1997) Kunst is een soort ziekte. Giacomo Puccini Gramophone Monthly Choices 
Puccini: Tosca (2025) Orchestra of the Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Daniel Harding * Record of the Month April 2025 * Een triomfantelijke Tosca van DG met een sublieme Eleonora Buratto in de hoofdrol en tenor Jonathan Tetelman als Cavaradossi; Daniel Harding dirigeert de muziek met echt drama. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2025 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Tosca (1963) Leontyne Price & Giuseppe Taddei & Giuseppe di Stefano & Wiener Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan, Leontyne Price is een weelderige Tosca in een magnifiek klinkende opname 
Tosca (1992) Mirella Freni & , Plácido Domingo & Samuel Ramey & Philharmonia Orchestra o.l.v. Giuseppe Sinopoli Mirella Freni is een tedere Tosca, Placido Domingo een heldhaftige Cavaradossi 
Tosca (Complete Opera) and Highlights Sung in French (2002) Beniamino Gigli & Orchestra del Teatro dell'Opera di Roma o.l.v. Oliviero de Fabritiis In deze opname uit 1938 geeft Gigli het personage Cavaradossi een ongewone diepgang Overige in AppleMusic 
Tosca (1980) Katia Ricciarelli & Ruggero Raimondi & Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan 
Tosca (1976) Montserrat Caballé & José Carreras, Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden o.l.v. Sir Colin Davis 
Tosca (Remastered) (1973) Leontyne Price & Placido Domingo & New Philharmonia Orchestra o.l.v. Zubin Mehta 
Tosca (1967) Birgit Nilsson & Dietrich Fischer-Dieskau & Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Lorin Maazel 
Tosca (1986) Kiri Te Kanawa, Giacomo Aragall, Leo Nucci & National Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti 
Tosca (Sung In English) (1996) London Philharmonic Orchestra o.l.v. David Parry 
Tosca (1959) Renata Tebaldi & Mario del Monaco & Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia o.l.v. Francesco Molinari-Pradelli
|