Pierre Fournier & Berlin Philharmoniker o.l.v. George Szell
Dvoraks beroemde celloconcert in B klein is eigenlijk zijn tweede. In 1865 schreef hij voor een collega van het Praagse Interimtheater een celloconcert in A, dat als pianopartituur bewaard is gebleven. Uiteraard wordt dit vroege werk overtroffen door het tweede concert dat Dvorak schreef aan het eind van zijn tweede verblijf in Amerika. Het wordt algemeen beschouwd als het beste concert voor dit instrument, hoewel hij zelf twijfelde of de cello wel tot zijn recht kwam ten opzichte van het orkest. Ondanks het uitbundige karakter is dit concert een van Dvoraks persoonlijkste werken. Hij berichtte zijn Boheemse vrienden uitvoerig over zijn ontroering om de prachtige tweede melodie van het eerste deel en er is een duidelijk verband tussen het trage deel, de finale en zijn genegenheid voor zijn schoonzuster Joseffna. Vlak voor hij aan het Adagio begon werd zij ziek en nam hij een citaat van haar favoriete lied als centraal thema van dit deel. Na zijn terugkeer naar Bohemen stierf Joseffna en herschreef Dvorak het einddeel van de finale met een bespiegeling op dit thema, ter nagedachtenis aan haar. Ook afgezien van deze motieven heeft dit werk een grote zeggingskracht en opvallende melodieën. In de afgelopen veertig jaar zijn de tempowisselingen in het eerste deel steeds verder benadrukt zodat de huidige uitvoeringen veel langer duren dan Dvorak voor ogen stond. Vaak wordt het middenstuk van dit deel dusdanig vertraagd dat het naar andante neigt. De klassieke uitvoering van Pierre Fournier houdt het bedoelde tempo vast, zonder veel vertraging en is daarnaast superieur gespeeld op intense, lyrische wijze. Zelfs na meer dan veertig jaar is het nog een aanrader. Celloconcert in B klein (1895) Antonin Dvorak 1001_5178.html nr = 5178 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5177 ./1001werk.php?nr=5179 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Cello Concertos (1988) Ik wil je een deel laten horen waar ik hard aan heb gewerkt.. Elke keer dat ik het speel, huiver ik. Dvorak over de hoornmelodie uit het eerste deel Gramophone Monthly Choices 
Dvořák: Cello Concerto in B Minor, Op. 104 & Cello Concerto in A Major (2013) Steven Isserlis & Mahler Chamber Orchestra o.l.v. Daniel Harding De melodieuze vruchtbaarheid, de ongebreidelde vreugde en de jeugdige energie van het werk komen ongeschonden naar voren, vooral wanneer Isserlis het met zo’n brandende overtuiging uitvoert. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013 
Dvořák & Lalo: Cello Concertos (2015) Johannes Moser & Prague Philharmonia o.l.v. Jakub Hrůša Twee concerten: één op het hoogtepunt van het repertoire (in een andere uitstekende versie); één minder bekend, maar met overtuigende argumenten gebracht. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2015 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Concertos for the New World (1995) Yo-Yo Ma & New York Philharmonic o.l.v. Kurt Masur Een uitstekende opname, gecombineerd met bet celloconcert van Victor Herbert, dat Dvorak inspireerde 
Dvorak, Boccherini & Bruch: Cello Concertos (2012) Pablo Casals & Czech Philharmonic Orchestra o.l.v. George Szell De klassieker, beroemd om zijn diepgang en detaillering 
Haydn & Dvořák: Cello Concertos (2000) Emanuel Feuermann & Staatskapelle Berlin o.l.v. Michael Taube Deze bijzondere uitvoering, opgenomen in 1928 en 1929, bevat de indrukwekkendste vertolking van de solo Overige in AppleMusic 
Cello Concerto; Silent Woods etc (1993) Heinrich Schiff & Wiener Philharmoniker o.l.v. André Previn 
Dvořák (2014) Alisa Weilerstein & Czech Philharmonic Orchestra o.l.v. Jiří Bělohlávek
|