prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Corydon Singers o.l.v. Matthew Best


Fauré's Requiem, waarschijnlijk zijn bekendste en meest geliefde werk, werd geschreven toen hij koorleider was in de Madeleine-kerk in Parijs. Met het werk sloeg Fauré een geheel nieuwe richting in in het genre, iets wat zijn onafhankelijke positie te midden van zijn collega's onderstreept.

Voor Fauré zelf was het werk eerder humanistisch dan religieus. Het verkondigt een troostrijke boodschap.Toen het werk voor de eerste keer werd opgevoerd in de Madeleine-kerk, op de begrafenis van een bekende architect, vertelde Fauré aan een priester dat hij de muziek had geschreven. Hij kreeg het volgende antwoord: 'Monsieur Fauré, we hebben geen behoefte aan dergelijke werken. Het repertoire van de Madeleine is al groot genoeg.'

De originele versie van het Requiem bevatte slechts vijf bewegingen en een eenvoudig arrangement zonder violen. Fauré breidde de compositie in 1893 uit voor iets meer instrumenten, en later voor een volledig orkest. Wellicht is het aardig om te vermelden dat hij een vrouwelijke soliste prefereerde voor het 'Pie Jesu', aangezien de adembeheersing in die passage zo veeleisend was. Wat de bariton betreft was een opera-interpretatie het laatste wat Fauré wilde.

Hoewel het werk honderden malen is opgenomen, zijn er maar weinig echt goede uitvoeringen beschikbaar. Deze intieme uitvoering van de versie uit 1893, gedirigeerd door Matthew Best, komt echter dicht in de buurt van perfectie - de tempowisselingen zijn uitstekend beoordeeld, de solisten Mary Seers en Michael George zingen uitermate zuiver en de sfeer is indringend en intrigerend.

nr = 5151

nr1 = 5

Requiem, Cantique de Jean Racine, Messe basse & 2 Motets, Op. 65 (1989) 

Met het Requiem sloeg Fauré een geheel nieuwe richting in binnen het genre

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Fauré: Requiem (Live) (2013) 

Tenebrae & LSO Chamber Ensemble o.l.v. Nigel Short

De uitvoering wordt tot iets heel bijzonders verheven; ik aarzel niet om dit het allerbeste Requiem van Fauré op schijf te noemen.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2013

Overige in AppleMusic

Requiem, Cantique de Jean Racine (2011) 

Choeur de l'Orchestre de Paris & Orchestre de Paris o.l.v. Paavo Järvi

Requiem, Op. 48 (1995) 

Sylvia McNair & Thomas Allen & Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner,

Requiem, Op. 48 (1988) 

Sherrill Milnes & Dame Kiri Te Kanawa, L'Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Charles Dutoit

Requiem (2008) 

The Sixteen & The Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Harry Christophers

Requiem (Live) (2012) 

Tenebrae & London Symphony Orchestra Chamber Ensemble o.l.v. Nigel Short

Fauré: Requiem - Franck: Symphony in D Minor (2002) 

Collegium Vocale Gent & La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe

Requiem, Op. 48 - Pavane, Op. 50 - Elégie, Op. 24 - Après un Rêve, Op. 7 (2003) 

Andreas Schmidt & Kathleen Battle & Philharmonia Orchestra o.l.v. Carlo Maria Giulini

Fauré: Requiem - Debussy: Trois Chansons de Charles d'Orléans - Saint-Saëns: Calme Des Nuits (1994) 

Monteverdi Choir & Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner

Requiem, Pavane, Pelléas et Mélisande (2000) 

Bernard Kruysen & Elly Ameling & Netherlands Radio Chorus & Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Jean Fournet

Requiem & Messe basse (2014) 

Orchestra of the Age of Enlightenment & Choir of King's College, Cambridge o.l.v. Stephen Cleobury