Bayerischen Rundfunks o.l.v. Rafael Kubelik
Mahlers Eerste symfonie begint met een fameuze, over zeven octaven uitgespreide A-ladder, onderbouwd door strijkharmonieën op een dynamisch (pianissimo) niveau die de sfeer creëren voor een met de tekst'zoals het geluid van de natuur'aangeduide passage. Dit werk introduceerde een nieuwe esthetiek in het symfoniegenre. In deze wereld maakt sonoriteit een onlosmakelijk deel van de substantie van muziek uit. Als we aan het begin van de derde beweging de melodie horen die we kennen als Vader Jacob' (alleen hier in kleine terts), ingeleid door een solo van de contrabas in het hogere register, vatten we het lompe resultaat dan ook op als een soort van parodie. De eenvoudige melodieën, geavanceerde harmonieën, de kleurrijke orkestratie en de formele aanpak leidt tot muziek die men eenvoudigweg moet doorgronden, en zelfs tot een context waarin de luisteraar zijn eigen verhaal kan vertellen. Mahlers Eerste symfonie werd in 1889 voor het eerst opgevoerd als een uit vijf bewegingen bestaand symfonisch gedicht, maar kreeg later de titel Titan. Na 1893 schrapte Mahler zowel de tweede beweging ('Blumine' genaamd) als het programma, zodat hij de vreugdevolle en dromerige passages van Lieder eines Fahrenden Gesellen, de groteske pastiche van vulgaire en serene elementen in de derde beweging en de progressie van wanhoop tot triomf in de finale als openlijke verwijzingen naar de onderliggende betekenis van dit intrigerende maar raadselachtige werk behield. Rafael Kubeliks tweede opname van de symfonie bevat voldoende energie en optimisme in de eerste twee bewegingen, een ongewoon levendige parodie in de derde beweging en een opbeurende, triomfantelijke sfeer in de finale. Symfonie nr. 1 (1888) Gustav Mahler 1001_5137.html nr = 5137 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5136 ./1001werk.php?nr=5138 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphony No. 1 in D Major - Lieder eines fahrenden Gesellen (1996) Dit werk introduceerde een nieuwe esthetiek in het symfoniegenre 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mahler: Symphony No. 1 (2018) Düsseldorf Symphony Orchestra o.l.v. Adám Fischer Er is een voelbare opwinding bij criticus Edward Seckerson over deze zich ontwikkelende Mahler-serie, en terecht, de uitvoeringen worden ondersteund door een duidelijke verstandhouding tussen Fischer en zijn orkest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2018 
Mahler: Symphony No 1 (2023) Czech Philharmonic Orchestra o.l.v. Semyon Bychkov Een hoogtepunt in een doorlopende Mahler-serie van Semyon Bychkov, prachtig gespeeld door het Tsjechische Filharmonisch Orkest, altijd alert op de innerlijke thema’s en stemmen van de muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2023 
Mahler: Symphonies Nos. 1 & 8 (2013) Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen Haenchen is gewoon monolithisch – en dat is verrassend gezien zijn levendige en wispelturige, zij het enigszins Germaanse, verslag van de Eerste symfonie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2013 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 1, "Titan" (Live) (2007) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 1 in D - "The Titan" (1989) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Leonard Bernstein 
Symphony No. 1 (1991) Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado 
Symphony No. 1 (1972) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 1 "Titan" (1992) City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle 
Symphony No. 1 in D Major "Titan" (Hamburg-Weimar 1893-94 Version) [Live] (2019) Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth 
Symphony No. 1 "Titan" (1984) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti 
CSO Resound - Mahler: Symphony No. 1 (2009) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink
|