prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Berj Zamkochian
& Boston Symphony Orchestra
o.l.v. Charles Munch


Dit is de enige symfonie die Saint-Saëns op latere leeftijd schreef, hoewel hij het genre al sinds zijn tienerjaren had verkend en diverse fragmenten en een enkel compleet werk had afgerond voordat de officiële Eerste symfonie in 1853 werd uitgegeven. (De Tweede volgde in 1859.) Het was dus een veel ervarener Saint-Saëns, vijftig jaar oud, die de opdracht tot het schrijven van een symfonie aannam van de Philharmonic Society in Londen. Hij droeg het werk op aan zijn vriend Franz Liszt, overleden in 1886, en dirigeerde zelf de première in Londen. Ondanks het uiteindelijke succes had hij aanvankelijk twijfels over hoe het werk ontvangen zou worden. 'Het zal angstwekkend zijn,' zo vertelde hij de Philharmonic Society.'Zal het echter een traktatie blijken voor het publiek?'

De symfonie heeft de bijnaam 'Orgelsymfonie' gekregen vanwege de prominente rol van het orgel in twee van de vier bewegingen: in het Adagio, waarin het een rustige begeleiding vormt van een weldadige en tot een extatische climax reikende strijkersmelodie; en in de finale, waarin het te midden van een koperen fanfare alle ruimte krijgt (totdat het fugagedeelte van de beweging in gang wordt gezet). Het instrument speelt ook een belangrijke rol in het triomfantelijke einde, zodat het publiek nog tuitende oren heeft wanneer het onvermijdelijke applaus losbarst. Daarvoor heeft de componist ook nog tijd gevonden voor een pianoduet - wellicht een herinnering aan het feit dat Saint-Saëns deze symfonie in dezelfde tijd schreef als LecarnivaldesAnimaux.

Charles Munch' opname is zelden uit de catalogus geweest, en dat is niet vreemd. Niet alleen is de geluidskwaliteit schitterend (en zelfs fenomenaal in deze SACD-remastering met surround sound), maar Munch temporiseert de muziek op dusdanig wijze, dat de progressie zowel onvermijdelijk als spannend is.

nr = 5126

nr1 = 5

Symphony No. 3 in C Minor, Op. 78 "Organ" (1959) 

Dat was de Franse Beethoven

Charles Gounod, na het horen van de Orgelsymfonie

Gramophone Monthly Choices

Saint-Saëns: Original Works and Transcriptions for Solo Piano (2022) 

Cyprien Katsaris

Een kans om de muziek van Saint-Saëns te vieren – en ook, zoals Jeremy Nicholas terecht suggereert in zijn recensie, de bijdrage aan het muziekleven van de pianist van deze opname, Cyprien Katsaris.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2022

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Symphony No. 3 "Organ", Bacchanale from "Samson et Dalila", Prélude from "Le Déluge" & Danse macabre (1995)

 

Gaston Litaize & Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim

Een schitterend geluid van het orgel uit de kathedraal van Chartres

Saint-Saëns: Symphony No. 3 - Poulenc: Concerto for organ, strings and percussion (2006)

 

Peter Hurford & Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit

Een afgemeten en sprankelende uitvoering

Symphony No. 3 "Organ" (1987)

 

Simon Preston & Berliner Philharmoniker o.l.v. James Levine

Deze uitvoering benadrukt de dramatische aspecten.

Overige in AppleMusic

Symphony No. 3, Karneval der Tiere (2006) 

Michael Murray & The Philadelphia Orchestra o.l.v. Eugene Ormandy

Saint-Saëns: Symphony No. 3 "Organ" 7 Messiaen: L'Ascension (1993) 

Michael Matthes & Orchestre de l'Opéra Bastille o.l.v. Myung-Whun Chung