Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
Om een of andere vreemde reden blijft Bruckners Zesde de Sneeuwwitje van alle symfonieën. Het werk heeft talloze kenmerken die het populair zouden moeten maken: relatief kort, vol van opvallende en aantrekkelijke ideeën, en het einde van de langzame beweging is een van de meest tedere passages die Bruckner ooit heeft geschreven. De eerste beweging beschikt over een stevig ritme dat al degenen die Bruckner te breedsprakig of te wijdlopig vinden zou moeten overtuigen. Wellicht is het het raadselachtige einde (dubbelzinniger, minder bekrachtigend dan de - meeste andere volwassen symfonieën van Bruckner) dat voorkomt dat het een favoriet in het repertoire is. Het werk, geschreven in een dramatische periode in het leven en werken van de componist, geeft wellicht aan dat zijn geloof aan het verzwakken was. Dit is niet de Bruckner die iedereen meent te kennen, maar hoe meer we weten over de Zesde, hoe beter het werk wordt. Bernard Haitink had lang nageacht over de symfonie voordat hij deze opname maakte, en dit is te horen. Hoewel hij in de eerste beweging en finale een stevig tempo onderhoudt, zorgt hij er altijd voor dat de diverse aspecten van het werk ruimte hebben om te ademen. Met name in de finale laat hij zien dat hij de duistere geheimen achter de op het eerste gehoor zelfverzekerde en brutale fortissimo's heeft opgemerkt. Het geluid van het Amsterdam Concertgebouworkest, hier schitterend opgenomen, is indrukwekkend in de sonore tutti's en onvergetelijk in de strijkpassages aan het einde van de langzame beweging. Haitink laat echter ook licht en lucht door in het werk, om zwaarmoedigheid te voorkomen en het stuk in beweging te houden. Symfonie nr. 6 (1881) Anton Bruckner 1001_5107.html nr = 5107 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5106 ./1001werk.php?nr=5108 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphonies No. 6 & 7 (2003) Dit is niet de Bruckner die iedereen meent te kennen, maar hoe meer we weten over de Zesde, hoe beter het werk wordt. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Bruckner: Symphony No. 6 (2015) Frankfurt Radio SO o.l.v. Paavo Järvi Structuur, emotie - Paavo Järvi bewijst in deze schitterende Bruckner Zesde opnieuw waarom hij terecht tot de meest vastgelegde dirigenten van vandaag behoort. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2015 Overige in AppleMusic 
Symphony Nos. 6 & 7 (2015) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons 
Symphony No. 6 (2013) Nederlands Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden 
Symphony No. 6 (1995) Berliner Philharmoniker o.l.v. Daniel Barenboim 
The Symphonies (2003) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly
|