Accademia di Santa Cecilia o.l.v. Antonio Pappano
In 1882 was er veel officiële hoempapa in Moskou: een grote exhibitie over nijverheid en de kunsten viel samen met de opening van de nieuwe Christus-Verlosserkerk.Tchaikovsky, in die tijd op het hoogtepunt van zijn roem, liet zich overhalen om een ouverture te componeren die, net zoals de kathedraal, bedoeld was als herdenking van de gedenkwaardige gebeurtenissen in 1812, toen Napoleon en het Franse leger na een uitputtende veldtocht uit Rusland werden verjaagd. Tchaikovsky had zijn twijfels over de waarde van ceremoniële muziek,'Wat,'zo vroeg hij aan zijn beschermvrouwe Nedezhda von Meck, 'kun je componeren voor de opening van een exhibitie, behalve banaliteiten en rumoerige passages?' De Ouverture 1812 bewees dat er veel méér mogelijk was dan dat, hoe dubieus Tchaikovsky het hele plan ook vond. Het werk begint meteen ontroerend strijkarrangement (eventueel aanpasbaar voor een koor) voor de orthodoxe psalm'Heer, red uw kudde'. Het conflict van de strijd contrasteert met de soms zeer mooie lyrische muziek, die Tchaikovsky al eerder in zijn opera Vojevoda had gebruikt. In een schaamteloos rumoerige overwinningsparade wordt de Marseillaise verdrongen door het orthodoxe gezang en de hymne 'God redde de tsaar'. Het optionele kanongebulder en klokkengebeier kan tot een spectaculaire uitvoering leiden, zowel live als op disc. Antonio Pappano's uitvoering met Italiaanse musici bekrachtigt de muzikale waarden van de compositie. Pappano neemt zijn, tijd bij de lyrische onderbrekingen en laat het koor niet alleen de openende psalm zingen, maar ook een Russisch volksliedje en 'God redde de tsaar'. De speciale effecten drukken in de uiteindelijke triomf het orkest niet naar de achtergrond.
Ouverture 1812 (1880) Pyotr Ilyich Tchaikovsky 1001_5102.html nr = 5102 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5101 ./1001werk.php?nr=5103 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Overtures & Fantasies (2006) 'Wat kun je componeren voor de opening van een exhibitie, behalve banaliteiten en rumoerige passages?' Tchaikovsky aan zijn beschermvrouwe Nedezhda von Meck Overige in AppleMusic 
1812 Overture, Moscow Cantata & Marche Slave (2009) Mariinsky Orchestra, Soloists and Chorus o.l.v. Valery Gergiev 
1812 Overture; Capriccio italien; Romeo and Juliet; Marche slave (1988) Detroit Symphony Orchestra o.l.v. Antal Doráti 
1812 Overture; Romeo & Juliet; Nutcracker Suite (1987) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti 
Tchaikovsky: 1812 Festival Overture, Op. 49, Capriccio Italien & Beethoven: Wellington's Victory (1959) Minneapolis Symphony Orchestra & University Of Minnesota Brass Band o.l.v. Antal Doráti
|